H.J. Olthoff
Een berekeningsmodel voor zwenkwerken van zware offshorekranen.
Doctoraalopdracht,
Rapport TT.1061, Sectie Transportkunde
Er is een numeriek programma opgesteld om de bewegingen en dynamische invloeden
ten gevolge van scheepsbewegingen en de zwenkbeweging van een op een vaartuig
geplaatste offshore-kraan te kunnen simuleren. Hierbij werd gebruik gemaakt van
overdrachtsfuncties, onder andere voor het bepalen van de scheepsbewegingen.
De resultaten onder dynamische omstandigheden tonen aan dat aanzienlijke
opslingeringen kunnen plaatsvinden als gevolg van overeenkomen van
(last-)slingertijd en de periodetijd van de scheepsbewegingen. In de praktijk
worden deze opslingeringen echter gedempt door de tuggerdraden. Dit is echter
niet te verklaren uit een constant tensiongedrag van de tuggerlieren.
Aanbevolen wordt om experimenteel onderzoek te doen naar de in de praktijk
optredende spankrachten in tuggerdraden, in samenhang met de grootte en de
snelheid van de last-slingeringen. Tevens dienen in dit onderzoek de
scheepsbewegingen te worden betrokken, opdat een verificatie van het
simulatiemodel mogelijk wordt.
Simulatie van de kraan onder niet-dynamische omstandigheden blijkt overeen te
komen met de in de praktijk gevonden waarden.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.10.25;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.