L.R.A. Hogervorst
Geluidsoverlast bij overslag van containers in de haven van Rotterdam. Een
inventarisatie van de geluidsproblematiek.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 91.3.2870.TT, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
De groei van geluidproducerende bedrijven in Rotterdam botst met de groei van
de woningbouw. Tussen deze bedrijven en de woonhuizen blijft veel ruimte
onbenut, omdat volgens de Wet Geluidhinder er een vrije zone rond de
geluidproducerende bedrijven moet liggen, waarbuiten het geluidniveau onder een
bepaalde waarde moet liggen. Geprobeerd moet worden om de bedrijven stiller te
krijgen zodat deze zone kleiner kan worden, waardoor er ruimte ontstaat voor
groeimogelijkheden. Het doel van dit rapport is om in deze problematiek een
totaal inzicht te krijgen.
In dit rapport wordt een algemene basis gelegd door allereerst begrippen met
betrekking tot geluid en lawaai te definiëren. Daarna worden de wetten
beschreven die van toepassing zijn op geluidoverlast. Vervolgens wordt de
theorie besproken die voor de vermindering van de geluidoverlast kan zorgen.
Deze algemene basis wordt toegepast aan de hand van de problematiek zoals die
zich in de praktijk voordoet.
Om een bedrijf geluidarmer te krijgen moeten de deelbronnen binnen het bedrijf
geluidarmer worden, of de overdracht van het geluid van die deelbronnen moet
beperkt worden. Dit laatste kan bereikt worden met twee basisprincipes,
namelijk reflectie (isolatie) en dissipatie (absorptie of demping). Onder
reflectie wordt verstaan, de mate waarin het geluid gereflecteerd wordt bij een
grenslaag tussen twee media. Onder dissipatie wordt verstaan, het omzetten van
trillingsenergie (van geluid) in warmte.
In dit rapport wordt de geluidproblematiek van containerterminals nader
beschouwd. De belangrijkste geluidbronnen van een containerkraan zijn het
rolgeluid van de kat en het machinehuis. Bij de overige transportwerktuigen
zijn de dieselmotor en de hydraulische installatie de voornaamste bronnen van
geluid. Het rolgeluid van de kat kan verminderd worden door de toepassing van
vulkanon wielen in plaats van stalen wielen. Het machinehuis is stiller te
krijgen door het aanbrengen van geluidabsorberend materiaal op wanden, vloer en
plafond. De overige transportwerktuigen zijn stiller te krijgen door de
dieselmotor en de hydraulische installatie te omkasten.
Al deze maatregelen moeten met zorg uitgevoerd worden omdat de effekten
anders niet voldoende zijn. Nader onderzoek moet uitwijzen hoe groot het
effekt van elke verbetering is. De geboekte resultaten zullen altijd
afgewogen moeten worden tegen de kosten die er mee gemoeid zijn.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.05.18;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.