Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie



P.P. Schipper De Lemniscaatkraan. Een voorontwerpstudie.
Doctoraalopdracht, Rapport 92.3.TT.2940, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.


Machinefabriek Figee te Haarlem bouwt al enige tientallen jaren drijvende grijperkranen; dit zijn dubbele-arm-kranen van het type Lemniscaat.

Bij de ontwikkeling van de hijscapaciteit van 36 ton naar 50 ton moet worden gekozen uit een schaalvergroting of een nieuw kraanconcept.
Er wordt daarbij gestreefd naar minimale vermogens voor het toppen en het zwenken. De horizontale baan van de last, de helling van het ponton, de balancering en de aandrijving zijn hierbij van belang.

Er is een nieuw kraanconcept gekozen. De nieuwe lemniscaatkraan is ontworpen met de theorie van de momentane kinematica.
Het armenstelsel is gewijzigd en vergroot. De gehele kraan kan worden verlaagd. Hierdoor wordt de baan van de last vlakker en de pontonhelling minder. Dit bespaart top- en zwenkvermogen. De directe balancering van het armenstelsel en de kruk-drijfstang-aandrijving op de achterarm blijft daarbij gehandhaafd.


Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.01.29; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.