R.Ph.A.C. Savenije
Het optimaliseren van de steenkolenketen. Modellering en implementatie van een
systeem voor het nemen van strategische beslissingen m.b.v. lineaire
programmering.
Doctoraalopdracht,
Rapport 92.3.LT.2955, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
De meeste energiecentrales in Nederland worden voorzien van steenkolen.
Deze steenkolen komen uit het buitenland. Via een ingewikkeld netwerk van
transportverbindingen en import- en exporthavens, komen de kolen
uiteindelijk bij de centrales aan.
Om tot een overzichtelijk geheel te komen wordt er een onderscheid gemaakt
tussen het strategisch, tactisch en operationeel niveau. Dit is een
onderverdeling naar korter wordende tijdsperiodes, waarover de
verschillende beslissingen invloed hebben. Voor het opstellen van een
model voor de steenkolenketen wordt uitgegaan van het strategische model.
Waar de steenkolen geleverd worden, het overnamepunt, wordt afgesproken
in het contract. Dit kan direct bij de mijn zijn, maar ook bij een export-
of importterminal. Met dit gegeven kunnen de totale kosten worden bepaald
voor de steenkolenvoorziening. Deze bestaan uit de kosten voor de levering
plus de kosten voor eventueel vervoer en overslag van het overnamepunt naar
de centrale.
Met behulp van een functiediagram en een datamodel kan een gestructureerde
formulering van het probleem worden opgezet. Op deze manier is het
mogelijk een overzicht te krijgen van de nodige acties en gegevens voor
het opstellen van een model voor het ontwerpen en bestuderen van de
steenkolenketen. Nu kan er een LP-formulering worden gemaakt van het
gedefinieerde model. Dit LP-model kan geoptimaliseerd worden om tot de
minimale kosten te komen.
Voor het ontwikkelen van het programma dat dit model ondersteunt, is gebruik
gemaakt van de programmeertaal C++. Tevens zijn er ondersteunende
libraries gebruikt (C-scape en db-VISTA) voor het opzetten van een
database en een userinterface. Het geheel is ontwikkeld op een DOS
computer. Tot deze keus is gekomen gezien de programmatuur die op dat
moment beschikbaar was.
Bij het opzetten van de userinterface is er een
menustructuur gemaakt die overeenkomt met de hiërarchie in het
datamodel en het functiediagram. Daarbij is een strikte layout van de
verschillende invoervelden aangehouden, zodat het gebruik van het
programma zichzelf wijst.
Met behulp van het opgestelde model en de bijbehorende computerapplicatie
is het mogelijk om het netwerk van de steenkolenketen te ontwerpen en te
onderzoeken. Gebruikmakend van de vele mogelijkheden voor het bekijken
van de resultaten, kunnen verschillende geoptimaliseerde ontwerpen met
elkaar vergeleken worden. Het uiteindelijke resultaat van het gebruik van
dit model, is een conclusie betreffende de af te sluiten contracten met de
verschillende leveranciers, transportmaatschappijen en terminals.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.10.07;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.