G.B. Oude Elberink
Bi-modale systemen.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 91.3.LT.2961, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
In deze scriptie worden drie bi-modale systemen besproken. Een bi-modaal
systeem is een gecombineerd weg-rail vervoerssysteem, waarbij de oplegger
systeemonderdeel wordt van de trein. Aan de voor- en achterzijde van de
oplegger wordt een adapter geplaatst, waarna de oplegger een treineenheid
is geworden. Voor de overslag van weg naar rail en vice versa zijn geen
extra werktuigen nodig; de oplegger kan "zichzelf" overslaan. Van
deze bi-modale systemen zijn er verschillende uitvoeringen ontwikkeld. in
deze scriptie zijn drie systemen, KombiTrailer, Coda-E en RoadRailer,
bekeken.
Van de drie bekeken bi-modale systemen komt het KombiTrailer
systeem het gunstigst naar voren. Het systeem heeft het laagste
eigengewicht en is het snelst te koppelen en ontkoppelen systeem, wat in de
laagste omslagtijden ten opzichte van Coda-E en RoadRailer resulteert. De
systemen Coda-E en RoadRailer komen op deze punten minder uit de
verf.
De voordelen van de bi-modale systemen zijn het lagere energie
verbruik ten opzichte van een vergelijkbare goederentrein en lagere
kosten, in investering van de terminal en spoorwegmaterieel. Er zijn
echter ook nadelen aan de bi-modale systemen verbonden. De flexibiliteit
is erg matig, de overslagtijden zijn lang ten opzichte van de overslag van
wissellaadbakken, containers en opleggers, en het beheer van de adapters
vraagt de nodige aandacht.
Ten opzichte van het wegvervoer geven de bi-modale systemen voordeel te zien
ten aanzien van kosten en energieverbruik bij gelijke snelheid van rail en
wegmodaliteit. Op alle andere aspecten scoort het wegvervoer beter dan het
vervoer met bi-modale systemen.
Het is al met al niet te verwachten dat het gebruik van bi-modale systemen een
grote vlucht zal nemen, hiervoor bieden de bi-modale systemen ten opzichte van
de huidige systemen voor Gecombineerd Weg-Rail Vervoer (GWRV) te weinig
voordelen.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1998.03.15;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.