H.J. van Leeuwen
Het aanpassen van het zeekadesysteem van EECV aan een gecombineerde overslag
van ijzererts en steenkool.
Doctoraalopdracht,
Rapport 92.3.TT.3036, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Het naar verwachting in de nabije toekomst volledig verdwijnen van de Duitse
overheidssubsidies op in Duitsland gedolfen metallurgische steenkool zal in
verband met de ver boven de wereldmarktprijs liggende prijs hiervan, tot
gevolg hebben dat een groot deel van de in Duitsland benodigde steenkool
geïmporteerd gaat worden. Het in de Rotterdamse Europoort gesitueerde
Ertsoverslagbedrijf Europoort c.v. (EECV) slaat jaarlijks circa 24 miljoen
ton (1991) ijzererts en toeslagmateriaal voor vier grote Duitse
staalfabrikanten over. Omdat de organisatie en infrastructuur bij dit
bedrijf reeds voor een deel aanwezig is, is een uitbreiding van de
activiteiten van EECV met de overslag van metallurgische steenkool een
logische stap.
In dit rapport wordt onderzocht of het technisch haalbaar is de huidige
zeekadefaciliteiten geschikt te maken voor de overslag van zowel erts als
steenkool. Het aantal kadebanden moet van 2 naar 4, waardoor het
verdeelsysteem van de bestaande lostorens aangepast moet worden. De nieuw te
bouwen kadebanden zullen om onnodige investeringskosten te voorkomen niet
over de gehele kadelengte doorlopen. De lostorens moeten echter het eindpunt
van deze banden wel kunnen passeren. Er moeten dan opstorten voor de
kadebanden gevonden worden die hiervoor geschikt zijn. Tenslotte moet er een
aansluiting van de kadebanden op de nieuw te bouwen kolenterminal
gerealiseerd worden waarbij een minimaal gebruik van terreinoppervlak zeer
belangrijk is.
Het voorgestelde nieuwe uittrek- en verdeelsysteem bestaat uit twee
platenbanden die via een tussenband met een vaste positie een verrijdbare en
reversibele verdeelband voeden. Het minimaliseren van de bouwhoogte van de
platenbanden, bandtranporteurs, en overstorten is daarbij zeer belangrijk.
Het aan de onderzijde inkorten van de bunker met 0,7 - 0,8 m is
echter bij dit systeem onvermijdelijk indien er geen capaciteitsverlies van de
lostoren wordt geaccepteerd. Als opstortsysteem voor de kadebanden wordt
een opstorttafel voorgesteld, die voor of na het passeren van de eindtrommel
van de kadebanden voor kolen eenvoudig en snel respectievelijk af- en
aangekoppeld kan worden. De aansluiting van de kolenbanden op de kade blijkt
binnen de huidige kadelengte en met een gering extra benodigd oppervlak
mogelijk.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.05.09;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.