A.P.M. Mureau
De personenlift in verleden, heden en toekomst.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 92.3.TT.3053, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
In het kader van de Europese eenwording zullen liftnormen worden ontworpen die
in de hele Europese Gemeenschap van kracht worden. Dit heeft als belangrijkste
doel de onderlinge concurrentie binnen de Europese liftindustrie te beperken.
Dit rapport heeft tot doel om, via een literatuurstudie, tot een kritische
evaluatie te komen van de hedendaagse lifttechniek. Hierbij wordt, met het
oog op de toekomst, de aandacht gevestigd op probleemgebieden in de
lifttechniek die in overweging genomen kunnen worden door het Nederlands
Instituut voor Lifttechniek en de Nederlandse overheid die nauw betrokken
zijn bij de in de eerste alinea beschreven ontwikkeling.
Via een historisch overzicht van personenliften worden de constructieve
aspecten van de huidige liften besproken. Hierbij manifesteren zich zes
essentieel verschillende aandrijfmechanismen (trommelaandrijving,
tractieaandrijving, hydraulische aandrijving, kettingaandrijving,
tandradaandrijving en spindelaandrijving) waarvan twee vandaag de dag het
meest worden toegepast: hydraulische aandrijving en tractieaandrijving. Bij
hydraulische aandrijving zorgt een hydraulische cilinder indirect (cilinder
via kabels verbonden aan de liftkooi) of direct (cilinder direct verbonden aan
de liftkooi) voor de beweging van de liftkooi. Bij tractieaandrijving vormen de
liftkooi, de kabels en het tegengewicht één geheel dat wordt
aangedreven door een roterende tractieschijf die de aandrijfkracht overbrengt
op de kabels door middel van wrijving tussen schijf en kabels.
Het dragen en leiden van de lift vindt plaats in een afgesloten schacht. Hierin
bevinden zich beveiligingen tegen ongewenste snelheden (vangmechanisme) en vrije
val (vangmechanisme, kooi- en tegengewichtbuffers). Liftdeuren zijn voorzien van
beveiligingssystemen tegen verklemming (fotocellen, reflectoren).
De moderne verkeersafwikkeling wordt besproken. Hierbij wordt verschil gemaakt
gemaakt tussen enkele-kooiregeling (één lift) en groepsregeling
(meerdere liften). Bij moderne liftinstallaties in hoge gebouwen (twintig
verdiepingen of meer) wordt veelal supervisieregeling voor een liftgroep
toegepast. De verdiepingen worden dan opgedeeld in dynamische sektoren zodat de
liften voortdurend gelijkmatig over het gebouw worden verdeeld. Dit zorgt voor
een snellere en efficiëntere verkeersafwikkeling.
Via een evaluatie wordt de nadruk gelegd op een drietal ontwikkelingen
waaruit een aantal conclusies volgen. Deze conclusies zijn, gezien de brede
strekking van de opdracht, van een bescheiden diepgang. Zij dienen als
verwijzing naar mogelijk in overweging te nemen aandachtspunten bij verdere
normontwikkelingen in de lifttechniek.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.05.02;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.