P.A. van Laar
Een analyse van een stortgoedterminal (2dln.).
Doctoraalopdracht,
Rapport 93.3.TT.3060, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Door de strenger wordende milieu-eisen en het streven van de Internationale
Graanoverslag Maatschappij Amsterdam (IGMA) om de bedrijfskosten te verlagen,
is het noodzakelijk om het overslagsysteem of delen daarvan te verbeteren of
te vernieuwen. Het is dus van belang inzicht te krijgen in de problemen op de
terminal en hun oorzaken, zodat een goede besluitvorming mogelijk is.
De IGMA heeft een landvast overslagsysteem en een drijvend overslagsysteem in
gebruik. Hiervan is het landvaste systeem nader onderzocht. Daarvoor worden de
technische opbouw, de logistieke opbouw en de werking van het systeem
beschreven. Voorts zijn de problemen met het systeem op de terminal en hun
oorzaken geïnventariseerd en geanalyseerd.
De benodigde gegevens zijn, naast het bestuderen van de schriftelijke
documentatie, hoofdzakelijk verkregen tijdens het zogenaamde veldwerk. Dit
veldwerk bestond uit eigen onderzoek en het houden van interviews met de
medewerkers van de IGMA.
Uit de analyse blijkt dat het hoofdprobleem wordt gevormd door de overslag
tussen het zeeschip en de binnenvaart- en kustschepen. Voor dit probleem worden
verschillende oplossingen aangedragen en onderzocht op de voordelen en nadelen.
Voor de meest geschikte oplossing wordt een concept uitgewerkt.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.05.02;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.