A.J. Hogewoning
Ontwerp van een mobiele continu-losser voor overslag van stortgoed vanuit binnenvaartschepen (2 dln.).
Doctoraalopdracht,
Rapport 92.3.TT.3076, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Een continu-losser heeft enkele voordelen ten opzichte van een grijperkraan.
De belangrijkste voordelen zijn de geringe stofemissie, de geringe mors en
de lage vermoeiingsbelasting op de kraan. Een continu-losser kan men ook
uitvoeren als mobiele kraan. Een mobiele kraan rijdt op luchtbanden, maar
staat tijdens het kraanspel afgestempeld. De mobiele kraan stelt weinig
eisen aan de kade en is overal inzetbaar. Vooral in kleine binnenhavens kan
men een mobiele continu-losser goed inzetten, omdat hier vaak strenge eisen
met betrekking tot stofemissie gelden.
Omdat een mobiele kraan afgestempeld staat tijdens bedrijf, is het vereiste
bereik groot. Voor een groot bereik is de topbeweging van de kraan noodzakelijk.
Bij een continu-losser is het realiseren van de topbeweging moeilijk, omdat het
transportsysteem van het stortgoed de topbeweging moet volgen. Met een
continu-losser, die is uitgevoerd met een topkraan met enkelvoudige giek en
een apart opknikkend transportsysteem, kan men toppen langs een lange lastweg.
De hijs- en topbeweging zijn daarbij goed te scheiden, zodat er op elke
graafhoogte sprake is van een horizontale lastweg. De topbeweging van de
topkraan moet daartoe gekoppeld worden met de beweging van het transportsysteem.
Deze koppeling is mechanisch uit te voeren, door de beweging van de toplier met
assen over te brengen naar het transportsysteem.
De mobiele continu-losser, die ontwikkeld is, kan concurreren met bestaande
grijperkranen. Een minder ervaren kraanmeester kan met de continu-losser
toch gedurende lange tijd op volle capaciteit draaien. Deze capaciteit is
vergelijkbaar met de capaciteit van de veel grotere 20-tons grijperkraan.
Een gedegen kostenschatting van de ontwikkelde continu-losser moet
uitwijzen, of er een markt is voor een dergelijk werktuig.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.05.10;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.