S.A.J. Koppers
Stackingproces op een containerterminal.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 92.3.LT.3080, Transporttechnologie, Logistieke Techniek
Een containerterminal is een terrein, dat gebruikt wordt voor containeroverslag.
Op een zeeterminal wordt het grootste gedeelte van de over zee aangevoerde
containers ook weer via zee afgevoerd en niet of nauwelijks via spoor- of
lichterterminals.
Een zeeterminal bestaat voornamelijk uit de volgende elementen:
- een kade met losplaatsen voor schepen
- een stack voor de opslag van containers
- een aantal buffers, voor verandering van equipment
De verschillende soorten equipment die op een terminal gebruikt worden zijn:
- kadekranen, gebruikt om de schepen te laden en te lossen
- transport equipment, gebruikt voor het transport van containers van
de kade naar de buffers en andersom.
Enige verschillende soorten zijn:
- terminaltrekker met chassis
- AGV (Automated Guided Vehicle)
- MTS (Multi Trailer System)
- stacking equipment, gebruikt voor het stapelen op de stack en het
transport van de buffer naar de stack en andersom.
Enige verschillende soorten zijn:
- Stacking Crane (op rail of op luchtbanden, automatisch of met de
hand); gebonden aan een vaste stack en buffer
- Straddle Carrier: niet gebonden aan een vaste stack of buffer
- FLT (Fork Lift Truck), gebruikt voor empty containers (MT)
Door deze grote verscheidenheid aan equipment is de bedrijvigheid op een
containerterminal moeilijk te beschrijven. Alle groepen equipment voeren echter
een eigen specifieke taak uit, waarbij kleine variaties kunnen optreden binnen
een groep. Deze structuur is bijzonder goed geschikt om object georiënteerd
te beschrijven (zie figuur). Het doel van deze opdracht is dan ook een
object georiënteerd beschrijving van het stacking proces op een
containerterminal. Voor de ontwerpfase wordt gebruik gemaakt van de
Booch-methode, waarvan in bijlage 2 een korte uitleg wordt gegeven. Voor een
meer uitgebreide uitleg wordt verwezen naar E. Kraan en E. Maryniak "A note
on Object Oriented Design & Software Construction" [sectie Logistieke
Techniek TU Delft (1992)] en G. Booch "Object oriented design with
applications" [The Benjamin/Cummings Publishing Company Inc., Redwood City
(1991)]. Verder is voor de Booch-methode een computerondersteund
ontwerp-'tool' beschikbaar dat hulp biedt bij het overzichtelijk weergeven van
de structuur en een zeer goede documentatie oplevert, wat handig is voor
het schrijven van een programma.

Figuur: Object georiënteerde opzet terminal equipment
In het rapport wordt eerst een functie-model van het gehele proces op een
containerterminal gepresenteerd. Aan de hand van het functie-model wordt het
stackingproces beschreven met behulp van de ontwerpmethode van Booch.
Vervolgens wordt dit model geïmplementeerd in Turbo Pascal. Het laatste
hoofdstuk van het rapport de conclusies bevat conclusies omtrent het model
en aanbevelingen voor verdere uitbreiding van het model en het programma.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.01.19;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.