G.M.H. Huls
Koel- en vriescontainers; koelmethoden tijdens zeetransport, opslag en doorvoer.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 93.3.TT.3089, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Bij gekoeld container transport wordt gebruik gemaakt van twee typen containers:
- De integral reefer container. Bij deze 'reefer' is de koelinstallatie in
de container ingebouwd.
- De port-hole container. Deze container heeft geen koelinstallatie ingebouwd en is afhankelijk van een externe koelinstallatie. Koude en
opgewarmde lucht worden door twee gaten in de kopse zijde van de container
respectievelijk aan- en afgevoerd.
De grootste groep reefers bezit geen eigen stroomvoorziening en is afhankelijk
van een extern electriciteitsnet. Daarom wordt deze reefer ook wel 'plug-in'
genoemd. Zowel tijdens het zeetransport als tijdens opslag worden deze plug-ins
aangesloten op een electriciteitsnet. Tijdens de doorvoer koelen deze plug-ins
zelden.
De port-hole container wordt tijdens het zeetransport gekoeld door een centrale
koeling, die de containers van koele lucht voorziet door middel van buizen en
koppelingsstukken en de opgewarmde lucht in de container weer afvoert. Bij
opslag wordt van soortgelijke methoden gebruik gemaakt. Ook port-hole containers
worden bij de doorvoer zelden gekoeld.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.05.05;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.