P.P. Janssen
Een overzicht van hangbanen.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 93.3.LT.4071, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
In de produktie en distributie worden steeds hogere eisen gesteld aan de
logistieke ondersteuning. Het transportsysteem wordt hierdoor steeds
zwaarder belast. Dit betekent dat niet alleen AGV's, rollenbanen en
bandtransporteurs, maar ook hangbanen in aanmerking komen om een
geautomatiseerd systeem te ondersteunen.
Een hangbaan bestaat uit een rail (-profiel) die in principe enkele meters van
de grond af is gemonteerd. Langs, op of in deze rail lopen trolleys waaraan de
te transporteren last hangt. Het is mogelijk om een traject te bouwen zodat de
lasten naar verschillende plaatsen getransporteerd kunnen worden.
De hangbanen kunnen globaal worden ingedeeld in vier groepen: hand-, ketting-,
power&free- en elektrohangbanen. De groepen onderscheiden zich vooral van
elkaar door de wijze van aandrijven van de trolleys. De namen zeggen het
al: handhangbanen door middel van de hand; ketting- en power&free-hangbanen
door middel van een ketting en elektrohangbanen door middel van een
elektromotor die op de trolley is bevestigd.
De handhangbaan is het simpelste hangbaansysteem en vormt de basis voor de
andere groepen. De profielen die bij de handhangbaan gebruikt worden komen
ook voor bij de ketting- en power&free-hangbaan.
Kettinghangbanen hebben in principe een vast traject en een centrale
aandrijving van alle trolleys. De ketting waar alle trolleys aan vast
zitten vormt een gesloten circuit, hierdoor zijn er geen wissels en
hefstations mogelijk. Bij de andere groepen is dit wel mogelijk. Hierdoor
zijn deze groepen meer flexibel en hebben meer mogelijkheden.
Een power&free-hangbaan wordt ook wel dubbele hangbaan genoemd omdat het
eigenlijk de kombinatie is van een kettinghangbaan (Powerlijn) met een
handhangbaan (Freelijn), waardoor er een ontkoppelbare kettinghangbaan
ontstaat. De ketting (gesloten circuit) zorgt voor de aandrijving net als
bij de kettinghangbaan, maar de trolleys zitten niet vast aan deze
ketting. Ze worden door middel van nokken voortgeduwd. De trolleys kunnen
vrij rijden in de onder de kettinghangbaan gemonteerde freelijn, net als
bij de handhangbaan, waardoor wissels en afzinkinrichtingen wel mogelijk
zijn.
De laatste groep, de elektrohangbanen, wijkt af van de andere
groepen. De trolleys hebben een eigen aandrijving, waardoor de vorm van
het profiel anders is. De trolley wordt gevoed en bestuurd door de
stroomgeleidende rail. Doordat elke trolley apart wordt bestuurd en
aangedreven, is een volledig geautomatiseerd systeem mogelijk. De snelheid
van de elektrohangbaan ligt hoger dan de andere hangbanen.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2000.06.04;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.