A. van Aggelen
Containerisatie een sleutelinnovatie in de transportsector.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 93.3.LT.4184, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Na de tweede wereldoorlog groeide de wereldhandel sterk, in het
conventionele stukgoedvervoer was men niet in staat om deze groei op te
vangen, men kreeg problemen in de havens en kon de schepen niet snel
genoeg laden en lossen. Men ging op zoek naar nieuwe methoden voor het
transport van stukgoederen en introduceerde het containerconcept.
In relatief korte tijd is het containerconcept ingevoerd en is nu niet meer weg
te denken uit het hedendaagse stukgoedvervoer. In deze literatuurstudie worden
de achtergronden onderzocht die geleid hebben tot deze snelle acceptatie
van het concept. Dit wordt gedaan aan de hand van de volgende stappen:
- Onderzoek naar de innovatietrigger
- Herkomst van de innovatie
- Verloop van de diffusie
- Consequenties van de innovatie
De conclusies van deze literatuurstudie zijn de volgende:
- De innovatietrigger is afkomstig van twee ontwikkelingen in de algemene
wereldeconomie. Dit was ten eerste de sterke toename van de wereldhandel
en ten tweede de sterke stijging van de kosten, vooral de loonkosten, in
de havens.
- De innovatie is afkomstig van de reders, welke een methode zochten om
hun schepen rendabeler te maken door het verkorten van de haventijden.
- Het verloop van de diffusie is gedaan aan de hand van de diffusiesnelheid
en de marktpenetratie, hierbij is gebruik gemaakt van
containerisatieratio's. De diffusie van het containerconcept verliep
relatief snel.
- Het containerconcept is een organisatorische innovatie waardoor de
verhoudingen in de transportsector zich sterk wijzigden. Het
containerconcept vergt grote investeringen in infrastructuur en
ladingbehandelingsequipment en een door-to-door concept voor de
informatie- en documentenstroom.
Verder is het voor het slagen van het concept van belang dat er de beschikking
is over gestandaardiseerde eenheidslading, zoals de container, welke zo veel
mogelijk compatibel moet zijn met andere systemen. Dit laat echter veel te
wensen over wat betreft de compatibiliteit met de pallet.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.02.15;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.