B. Steuten
De lemniscaatkraan. Voorontwerp hydraulisch aangedreven topwerk.
Doctoraalopdracht,
Rapport 93.3.TT.4213, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Een van de produkten van Machinefabriek Figee in Haarlem is de drijvende
Lemniscaatkraan. Dit is een dubbelarm grijperkraan, met een hijscapaciteit tot
36 ton bij een vlucht van 43 meter. De kraan wordt ingezet voor het lossen van
bulkschepen. Het topwerk van deze kranen is een kruk-drijfstangmechanisme.
De nadelen van een dergelijk topwerk zijn een sterk fluctuerende topsnelheid,
een hoge kostprijs door de zware en uit veel bewegende delen bestaande
constructie en het, ondanks de hoge kostprijs, regelmatig optreden van
storingen.
Dit rapport geeft een uitgebreide analyse van het topwerk waaruit bovengenoemde
bezwaren naar voren komen. Gezocht is naar een aandrijfconcept dat beter voldoet
aan de eisen die aan een topwerk gesteld worden. Een dergelijk concept is
gevonden in de vorm van een topwerk met hydraulische cylinders.
Het nieuwe concept is uitgewerkt tot een voorontwerp. Het ontwerp bestaat uit
twee dubbelwerkende hydraulische cylinders opgesteld tussen de achterarm en de
toren en een aggregaat dat het benodigde vermogen verzorgt. Het ontwerp is
zodanig dat de aanpassingen aan de rest van de kraan tot een minimum beperkt
kunnen blijven. Alle overwegingen en berekeningen die bij dit ontwerp een rol
hebben gespeeld worden in dit rapport beschreven.
De voornaamste kenmerken van het nieuwe ontwerp zijn een eenvoudige constructie,
een goede inpasbaarheid in de bestaande kraan en een lage kostprijs. Doordat er
afgezien van de cylinders geen bewegende meer zijn in dit ontwerp, is de
bedrijfszekerheid afhankelijk geworden van de kwaliteit van de hydraulische
componenten.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.01.29;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.