A.M. Beeksma
Groupage/degroupage in het goederenvervoer via tussendepots.
Doctoraalopdracht,
Rapport 94.3.LT.4248, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Het shuttieconcept is een manier van goederenvervoer waarbij de goederen
ergens onderweg van leverancier naar de klanten worden overgeslagen in
tussendepots. De goederenstroom van de leveranciers naar de tussendepots
vindt hierbij plaats met grote truck-oplegger combinaties die met volle
ladingen van leverancier naar depot rijden. In de depots worden de
ladingen gehergroepeerd en met lokale voertuigen naar de klanten gebracht.
In dit concept spelen de groupage en degroupage van klantenorders een
belangrijke rol. Door klantenorders te splitsen tot kleinere
verzendeenheden, en deze zo goed mogelijk te verdelen over de beschikbare
voertuigen, kunnen wellicht besparingen worden verricht op het aantal
gebruikte voertuigen en de door de voertuigen afgelegde afstand.
Het doel van het hier beschreven onderzoek is het optimaliseren van het
goederenvervoer via tussendepots door groupage en degroupage van
klantenorders. Deze optimalisering heeft betrekking op de door de
voertuigen afgelegde afstand en het aantal gebruikte voertuigen. Vanwege
de rekenkundige complexiteit van dit probleem kan het niet exact worden
opgelost en moeten heuristieken worden gebruikt.
De planning van de ritten van de lokale voertuigen is verbeterd door
aanpassing van het uit de literatuur bekende savingsalgoritme. Deze
aanpassing betreft het op twee verschillende manieren mogelijk maken van
splitsing van klantenorders. Beide methoden blijken een kortere
totaalafstand en een lager aantal ritten tot gevolg te hebben dan het
elementaire savingsalgoritme.
Verder is gekeken naar het effekt van het minimaliseren van het aantal
shuttlevoertuigen. Door hertoewijzing van verzendeenheden aan depots kan
het aantal shuttlevoertuigen worden geminimaliseerd. Dit gaat echter ten
koste van de planning in het lokale gedeelte van het shuttiesysteem. In de
in het onderzoek gebruikte testconfiguratie bleek dit negatieve effekt erg
mee te vallen. Dit is echter sterk afhankelijk van de beschouwde
infrastruktuur.
Geconcludeerd kan worden dat de groupage/degroupage van klantenorders in
het shuttiesyteem een voordeliger planning tot gevolg kan hebben dan
gebruik van standaardalgoritmen waarin het splitsen van orders niet wordt
toegestaan. Er is echter nog meer onderzoek nodig naar de invloed van
bijvoorbeeld de infrastruktuur en de ordersamenstelling. In combinatie met
de optimalisatie van de depotlokatie lijkt de groupage/hergroupage van
orders het shuttiesysteem een goede concurrent te kunnen maken van zuivere
distributie- en pickup&delivery-systemen.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.09.15;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.