M.P. Hibma
Onderdelenvoorziening in een onderhoudsbedrijf.
Doctoraalopdracht,
Rapport 95.3.LT.4276, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
De RET verzorgt het openbaar vervoer per tram, bus en metro in de regio
Rotterdam. De hoofdfunctie is het vervoer van personen. Doel is om deze
hoofdfunctie zo effectief en efficiënt mogelijk te vervullen.
De omgeving van de RET is de laatste jaren sterk aan het veranderen.
Veranderingen in de Europese wetgeving leiden tot een toenemende concurrentie
als gevolg van een vrije markteconomie. Bovendien verandert de rol van de
overheid, wat leidt tot een lagere Rijksbijdrage. Dit leidt tot de noodzaak om
een hogere kostendekkingsgraad te realiseren. Ook de afdeling AutoMaterieel
moet hieraan bijdragen. Deze afdeling is binnen de RET hoofdverantwoordelijk
voor het 'in stand houden van het bussenpark'. De belangrijkste functie is het
onderhouden van de bussen door preventief en correctief (storingen) onderhoud.
De hiervoor benodigde onderdelen worden aangeleverd door de afdeling
Materiaalvoorziening en Inkoop.
Door de noodzaak tot een verbetering van het exploitatieresultaat moeten
de afdelingen besparen op kosten. Hierbij moet rekening worden gehouden
met de conflicterende doelstellingen van onderhoudsproces en
onderdelenvoorziening om suboptimalisatie te voorkomen.
Met betrekking tot de taak 'instandhouden van het wagenpark' wordt
geconstateerd, dat er regelmatig bussen op ontbrekende essentiële
onderdelen staan te wachten. De oorzaak wordt gezocht in prestatie van de
onderdelenvoorziening. Dit heeft geleid tot het volgende onderzoeksgebied.
Het huidige systeem voor de onderdelenvoorziening is gebaseerd op de
(s,S)-bestelmethode. Deze methode is voornamelijk geschikt voor de
voorspelbare vraag. Als de voorraad van een onderdeel is gedaald beneden het
bestelniveau wordt op het eerstvolgende bestelmoment een bestelling geplaatst
die de voorraad weer op aanvulniveau brengt. Daarnaast kunnen onderdelen ook
met spoed worden besteld. Dit geldt alleen voor onderdelen waar een bus op
stilstaat als ze niet op voorraad zijn.
Doordat de beschouwde onderdelenstroom onderdelen met uiteenlopende
eigenschappen bevat, leidt het huidige systeem niet tot een optimale situatie.
In dit verslag is een verbeteringsvoorstel uitgewerkt en geëvalueerd.
Als eerste is in de literatuur gezocht naar alternatieve bestelsystemen. Naast
de gehanteerde methode, stochastisch voorraadbeheer (s,S), kunnen de
volgende systemen voor de te beschouwen onderdelenstroom worden toegepast:
Materiaalbehoefteplanning en een bijzonder geval van stochastisch
voorraadbeheer: risicovoorraad (S-1,S). Door het vaststellen van
indelingscriteria kunnen de onderdelen op grond van
hun eigenschappen (en dus geschiktheid voor een bestelsysteem) in klassen
worden ingedeeld (=classificatie). Elke klasse wordt vervolgens toegewezen aan
een bestelsysteem.
Deze combinatie van bestelsystemen is vervolgens vergeleken met de huidige
situatie. Kosten en leveringsbetrouwbaarheid van de systemen worden met behulp
van een computersimulatie bepaald en met elkaar vergeleken. Uit de resultaten
van de simulatie blijken de verbeteringsvoorstellen te leiden tot een
verbetering van zowel het kostenniveau als de leveringsbetrouwbaarheid van de
onderdelen.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2000.06.12;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.