A.P.M. Mureau
Optimalisatie van de directe lichterbelading via landvast overslagsysteem bij
de IGMA.
Doctoraalopdracht,
Rapport 94.3.TT.4281, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Omdat de toegestane import van granen in Europa steeds verder wordt beperkt
(door het graanquotum), is het voor de Internationale Graanoverslag
Maatschappij Amsterdam (IGMA) van belang, om voortdurend te streven naar een
sterkere concurrentiepositie. Dit is nodig om zo het aandeel in de
graanoverslag te behouden en zelfs te verbeteren.
Eén van de middelen om dit doel te bereiken is het vergroten van de
beschikbare overslagcapaciteit, zodat flexibeler en sneller aan de wensen
van de klant tegemoet kan worden gekomen. Hiervoor is het noodzakelijk om in
de nabije toekomst het overslagsysteem, of delen daarvan, te vernieuwen
en/of te verbeteren. Ook de steeds strenger wordende milieu-eisen, het
continu streven naar verlaging van de bedrijfskosten en een veiligere
bedrijfsvoering, geven hier aanleiding toe.
Ongewenste lesonderbrekingen (stoptijden) bij het continu-lossen van
zeeschepen voor de directe lichterbelading via het landvast overslagsysteem,
zorgen ervoor dat de gemiddelde overslagcapaciteit beneden de maximale
loscapaciteit van de los-units ligt. In dit rapport wordt een onderzoek
gepresenteerd naar de mogelijkheden om het landvast overslagsysteem aan te
passen, zodat de ongewenste losonderbrekingen zo veel mogelijk worden
gereduceerd. De los-capaciteit van de los-units wordt hierdoor beter benut,
waardoor de gemiddelde en de beschikbare overslagcapaciteit zullen toenemen.
Eerst is het probleem van de stoptijden nader geanalyseerd en gekwantificeerd,
door metingen in de praktijk. Daarna is een simulatie-onderzoek uitgevoerd,
waaruit conclusies zijn getrokken over:
- De beste concept-oplossing voor de reductie van de stoptijden en het
verlagen van de benodigde lostijd op basis van de simulatie-resultaten en
de praktische haalbaarheid.
- De vereiste grootte van de relevante parameters die de concept-oplossing
beheersen.
- De winst op jaarbasis, die met de oplossing kan worden bereikt.
Hierna is de gekozen concept-oplossing verder technisch uitgewerkt aan de
hand van een eisenpakket. De informatie voor het opstellen van de eisen is
bijeengebracht door onderzoek (onder andere simulatie) en intervieuws met
verschillende medewerkers van de IGMA en met leveranciers. Tenslotte is aan
de hand van een kosten/baten analyse de haalbaarheid van een eventuele
investering voor deze oplossing bepaald.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.05.13;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.