M.A. Schroten
Het ontwerp van een generiek simulatiemodel voor een reservedelenhuishouding.
Doctoraalopdracht,
Rapport 93.3.LT.4298, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Bij de Koninklijke Marine wordt onderscheid gemaakt tussen walvoorraden en
boordvoorraden reservedelen. Deze reservedelen worden onderscheiden naar
twee typen, repareerbaar en niet repareerbaar. De repareerbare
reservedelen doorlopen een kringloop door de reservedelenhuishouding.
Op dit moment wordt de grootte en de samenstelling van deze voorraden
bepaald door twee separate analytische modellen. In het model voor de
walvoorraad wordt als criterium de servicegraad genomen, terwijl de
boordvoorraden worden beoordeeld op de behaalde beschikbaarheid van de
installaties die met de voorraad reservedelen moeten worden ondersteund.
Onderzocht dient te worden of een integrale benadering van de voorraden
tot betere oplossingen leidt.
Het blijkt dat de problematiek bij de Koninklijke Marine niet uniek is. Daarom
wordt het aantrekkelijk een generiek model te ontwikkelen dat equivalente
situaties kan behandelen. Hierbij worden de processen binnen de
reservedelenhuishouding en de ondersteunde installaties van elkaar losgekoppeld.
Er ontstaat een situatie waarbij servicewagens met voorraad reservedelen
rondrijden en op deze wijze servicediensten verlenen op locatie. Een voorbeeld
hiervan is een onderhoudsbedrijf voor kopieermachines. De servicewagens zijn
voor hun voorraad afhankelijk van een centraal depot.
Analytisch is de integrale, generieke benadering moeilijk op te lossen. Voor de
beschouwing wordt simulatie daarom als middel genomen. Doel van dit
simulatiemodel is het evalueren van voorraadvoorstellen met een optie tot het
doen van experimenten met verschillende instellingen op het gebied van voorraden,
het reparatieproces en faalverdelingen.
In het ontwerp is in de eerste stap gekomen tot een conceptueel model waarin het
functiemodel, het datamodel en het operationele model zijn verwerkt. Dit is
uitgewerkt tot een object-georiënteerd model dat de processen binnen een
reservedelenhuishouding kan simuleren. Dit simulatiemodel is
geïmplementeerd in FEL-GLOW, een model dat de analytische oplossingen voor
de Koninklijke Marine genereert. Met deze voorstellen is getest en
geëxperimenteerd.
Belangrijkste conclusie uit de experimenten is dat de nadruk van
voorraadallocatie moet liggen bij de servicevoorraden. Hoge servicegraden bij
het centrale depot zijn geen must. Daarnaast blijkt dat reductie op de
reparatiedoorlooptijden leidt tot een vermindering van het aantal benodigde
reservedelen.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2000.05.30;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.