J.A. Mascini
Technology assessment en de ontwikkeling van nieuwe vervoerssystemen.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 94.3.LT.4313, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
In dit rapport wordt een introductie gegeven in het vakgebied technology
assessment in combinatie met de ontwikkeling van nieuwe vervoerssystemen.
De vraag wordt gesteld hoe technologie zich ontwikkelt: evolutionair,
co-evolutionair of quasi-evolutionair. Technology assessment is een
instrument om de gevolgen van een technologische ontwikkeling op de
maatschappij te voorspellen. Met constructieve technology assessment
beoogt men een preventief werkend stuk gereedschap aan te reiken waarmee
men in het ontwerp-proces al ingaat op gevolgen van de nieuwe technologie
op de maatschappij.
De ontwikkeling van vervoerssystemen is een
cumulatief en incrementeel proces dat door trial and error, variatie en
selectie wordt geleid. Met behulp van beslisbomen zou er gekomen kunnen
worden tot een doorzichtiger ontwikkelingstraject. De methodiek van
beslisbomen berust op het goed afschatten van kansen, kosten en
opbrengsten die aan beslissingen verbonden zijn. Een alternatieve methode
is die van D. Collingridge 'Decision making under ignorance' (Londen,
Frances Printer Ltd. 1982) . Deze
beslissingsmethode ligt dichter bij de filosofie van technology
assessment. Een belangrijke factor in het beslissingsproces is hier het
meewegen van de factor "flexibiliteit".
Voor het plannen
van een ontwikkelingstraject van een vervoerssysteem kan gebruik worden
gemaakt van netwerkplanningsmethoden. Pitstick heeft een hulpmiddel
ontwikkeld, Scaled Precedence Activity Network (SPAN) diagrammen, die een
ondersteuning kunnen zijn voor het op het juiste moment invoeren van een
nieuwe techniek, (M.E. Pitstick 'An activity network approach to introducing
alternate transportation systems', Transportation Research C, Vol.28 (1994,
maart)).
De ontwikkeling van vervoerssystemen toont een grote mate van onderlinge
overeenkomst. Bij de ontwikkeling hebben fabrikant, gebruiker en overheid
een grote invloed. Voor het sturen van het ontwikkelingstraject van
vervoerssystemen zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kan het beleid
van ontwikkeling van een technologie in een market-niche gestimuleerd
worden of kan het gestuurd worden door subsidies of wetgeving.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.10.15;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.