H.E.M. de Jong
Havenontwikkelingen in China en Zuid Korea. Trends in het internationale
containervervoer en de vraag naar baggerwerkzaamheden.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 94.3.LT.4334, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Het containervervoer is de laatste decennia sterk gegroeid. De container
beschermt de goederen en is, dankzij de standaardisatie, te transporteren
met iedere vervoersmodaliteit. Een container kan ongeopend verplaatst
worden van producent tot consument, waar ook ter wereld deze zich bevinden.
Deze voordelen sterken het vertrouwen dat de groei van het
containertransport zal doorzetten. Met name in gebieden waar een
agrarische economie verandert in een industriële economie zal het
containervervoer expanderen. Zuid-Korea en China behoren hiertoe.
Een belangrijk deel van het internationale containertransport vindt
overzee plaats. De containerschepen worden steeds groter en het totale
transportvolume groeit. Dit leidt tot de bouw van nieuwe havens of
aanpassing van bestaande havens. Hierbij zijn baggerwerkzaamheden
noodzakelijk. Voor baggermaatschappijen is het interessant om te weten waar er
baggerprojecten komen en hoe hiervoor opdrachten zijn te krijgen.
In China zullen alle havens zich gaan aanpassen aan de verandering van de
economie. De 'open deur' politiek heeft tot gevolg, dat investeringen van
het buitenland mogelijk zijn en dat internationale handel wordt
toegestaan. Hong Kong heeft geprofiteerd van het feit, dat de 'open deur'
politiek het eerst is toegepast in Zuid-China. Het is nu de grootste
containerhaven ter wereld en kan zodoende zoveel faciliteiten en service
bieden, dat het de komende tien jaar weinig heeft te vrezen van nabij
gelegen havens. Alle havens in de Pearl River delta zullen groeien als
feeder-haven voor Hong Kong en uiteindelijk zouden Gaolan en Yantian
kunnen uitgroeien tot serieuze concurrenten.
In Midden-China zal een concurrentiestrijd komen tussen de havens van
Shanghai en Ningbo. Shanghai heeft een voorsprong, maar ondervindt grote
problemen door de ondiepe ingang van de Yangtze River. Ningbo heeft enorme
uitbreidingsplannen maar moet daarvoor haar achterlandverbindingen nog
flink verbeteren. In beide havens zullen veel baggerwerkzaamheden nodig
zijn om de plannen uit te voeren. Midden-China zal de komende jaren de
grootste economische groei laten zien. Alle havens aan de Yangtze River
zullen daarom groter worden. In Noord-China zullen de havens van Dalian en
Tianjin het sterkst groeien.
Zuid-Korea ligt geografisch zeer centraal. Het kan fungeren als brug
tussen de handel aan weerszijden van de Grote Oceaan en die in Azië.
Pusan en Kwangyang zijn aangewezen als de containerhavens. Zij zullen door
sterke samenwerking een 'two hub port system' ontwikkelen. Dit zal
uitgroeien tot één van de grootste containeroverslagcentra
ter wereld. Met name in Kwangyang zal nog veel baggerwerk nodig zijn.
Het verkrijgen van een opdracht in Azië is geen makkelijke opgave. Er
is enigszins sprake van weerstand tegen een westerse onderneming. Om deze
weerstand te overwinnen is veel geduld nodig. Samenwerking met een
Aziatische onderneming, eventueel in een joint venture, kan hiervoor een
oplossing zijn. Baggermaatschappijen zullen moeten uitbuiten, dat ze in
staat zijn om onder grote tijdsdruk toch goede kwaliteit te leveren.
Hiermee kan worden verzekerd dat de bedrijven nog jaren in Azië actief
kunnen zijn.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2005.10.11;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.