A.D.W. Nijzink
Pegasus: een beslissingsondersteunend hulpmiddel voor Aircraft Service.
Doctoraalopdracht,
Rapport 94.3.LT.4384, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
De afdeling Aircraft Service van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij
handelt vliegtuigen af op de luchthaven Schiphol. De kernactiviteiten zijn
het geven van aankomstservice (dokken) en vertrekservice (pushbacken). Tussen de
vluchten worden sleepbewegingen uitgevoerd. Het belangrijkste middel in de
uitvoering is de vliegtuigtractor.
Het aantal aan Aircraft Service toe te wijzen vertragingen volgens
KLM-norm is te hoog. Dit wordt deels veroorzaakt door technische defecten
aan het materieel. Het grootste gedeelte van de vertragingen is toe te
schrijven aan de logistieke organisatie met betrekking tot de interactie
tussen personen en tractoren.
De in dit rapport beschreven onderzoek behelst ten eerste het in
kaart brengen en analyseren van de processen in de technische afhandeling
zoals bij Aircraft Service geschiedt. Op basis hiervan is vervolgens door
modelleren een simulatiemodel gemaakt wat een goede basis moet vormen voor
een beslissingsondersteunend hulpmiddel waannee het functioneren
van de afdeling kan worden bekeken.
In het simulatiemodel, Pegasus genaamd, zijn twee werkstrategiën
ingevoerd: Strategie 1: centraal werken en Strategie 2: decentraal werken
zonder uitwisseling van mensen en middelen.
In de praktijk wordt
decentraal gewerkt met uitwisseling op ad-hoc-basis, wat de flexibiliteit
in de uitvoering kan waarborgen. Ad-hoc wil zeggen dat uitwisseling niet
planbaar en afhankelijk van de situatie is. Het afhandelproces op een
luchthaven is enorm gecompliceerd en wordt door vele factoren gestuurd wat
voor het simulatiemodel relatief veel aannames met zich meebrengt.
Voorgaande houdt in dat volledige validatie niet mogelijk is. Theoretisch
benadert het decentrale werken in het model de realiteit wel. Een gedeelte
van de uitvoer bestaat uit geformuleerde perfomance-indicatoren welke in
de praktijk niet worden gemeten en derhalve niet valideerbaar zijn. Op
basis van Strategie 2 kan worden gevalideerd.
Gestreefd is naar een zo breed mogelijk opgezet model, waarin vele normen
en parameters instelbaar zijn. Een groot aantal aantal uitvoergrootheden
kunnen (statistisch) worden bekeken. Het model is bruikbaar voor het
vergelijken van situaties met onderling verschillende basisinstellingen en
parameters.
Pegasus blijkt meer vertragingen te generen dan de werkelijkheid. Ook
kunnen er onrealistisch hoge pieken optreden in de wachttijden op een
tractor, alhoewel de gemiddelden realistisch te noemen zijn. Analyse van
de uitvoer wijst erop dat er toch genoeg ruimte in de uitvoering aanwezig
is om alle taken op tijd te verrichten.
De belangrijkste reden voor
de discrepantie tussen het model en de werkelijkheid is vooral het gemis
aan flexibiliteit in de uitvoering. Specifiek is dit het ontbreken van
uitwisseling van personeel en tractoren tussen de pierenploegen en de
sleepploeg, het werken met een vast werkaanbod en het ontbreken
van 'voorinformatie' tijdens het proces, waardoor anticiperen op uitloop van
werk niet mogelijk is. Er wordt aanbevolen Strategie 2 uit te breiden.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.10.19;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.