Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie



B.A. Pielage en J. Scholten Lastdragers voor staalrollen: onderzoek naar mogelijke ontwerpen van een lastdrager voor koudgewalste staalrollen met asgat horizontaal.
Ontwerpopdracht, Rapport 94.3.TT.4419, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.


Tijdens het transport van kostbare koudgewalste staalrollen met asgat horizontaal blijkt in de praktijk regelmatig schade ten gevolge van handling op te treden. Deze schade ontstaat voornamelijk bij het lossen van de zeeschepen in buitenlandse havens (Amerika, Zweden, Engeland). Om zowel financiële schade als ontevredenheid bij de klant in de toekomst te kunnen voorkomen, is getracht een universele lastdrager te ontwerpen.

De lastdrager moest aan een aantal voorwaarden voldoen, met als belangrijkste:
  1. Streefgewicht lager dan 500 kg in verband met het beperkte draagvermogen van de schepen en de kosten van het retourtransport.
  2. Stapeling van rol-lastdrager combinaties moet mogelijk zijn in verband met stuwage in de scheepsruimen.
Tijdens het ontwerpproces zijn vier richtingen onderzocht:
  1. verbeterde verpakking
  2. pallet
  3. rol-drager
  4. container
Bij de eerste twee richtingen wordt de originele vorm van de rol gehandhaafd, bij de laatste twee richtingen worden rol-lastdrager combinaties teruggebracht tot gelijkvormige modulen.

Een verbeterde verpakking (bijvoorbeeld beschermende kunststof onderdelen) lijkt een reële optie, maar zal geen volledige bescherming bieden omdat dan nog steeds aan de rol gehandled moet worden.
De palletoplossing bleek onoverkomelijke problemen op te leveren bij de stapeling, veroorzaakt door de grote variëteit aan voorkomende roldiameters.

Bij het rol-drager idee wordt gebruik gemaakt van de sterkte van de rol doordat de dakconstructie op de rol rust. Tevens wordt op deze manier het moduul in verticale richting aangepast aan de diameter van de rol, wat een kleiner volumebeslag tot gevolg heeft. De optredende dwarskrachten tijdens het zeetransport bleken echter zo groot dat bij een dergelijke constructie nooit volledig voorkomen kan worden dat de dakpallet kan schuiven over de rol (gevolg => schade).

Een container opgebouwd uit een bodempallet en een stijf buizenframe is technisch gezien een haalbare oplossing. Praktisch kleven er echter grote problemen aan het gebruik van een container voor rollentransport, zodat dit idee slechts toepasbaar lijkt voor kleine series.


Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.10.20; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.