B.A. Pielage en J. Scholten
Lastdragers voor staalrollen: onderzoek naar mogelijke ontwerpen van een
lastdrager voor koudgewalste staalrollen met asgat horizontaal.
Ontwerpopdracht,
Rapport 94.3.TT.4419, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Tijdens het transport van kostbare koudgewalste staalrollen met asgat
horizontaal blijkt in de praktijk regelmatig schade ten gevolge van handling
op te treden. Deze schade ontstaat voornamelijk bij het lossen van de
zeeschepen in buitenlandse havens (Amerika, Zweden, Engeland). Om zowel
financiële schade als ontevredenheid bij de klant in de toekomst te
kunnen voorkomen, is getracht een universele lastdrager te ontwerpen.
De lastdrager moest aan een aantal voorwaarden voldoen, met als belangrijkste:
- Streefgewicht lager dan 500 kg in verband met het beperkte draagvermogen
van de schepen en de kosten van het retourtransport.
- Stapeling van rol-lastdrager combinaties moet mogelijk zijn in verband met
stuwage in de scheepsruimen.
Tijdens het ontwerpproces zijn vier richtingen onderzocht:
- verbeterde verpakking
- pallet
- rol-drager
- container
Bij de eerste twee richtingen wordt de originele vorm van de rol gehandhaafd,
bij de laatste twee richtingen worden rol-lastdrager combinaties teruggebracht
tot gelijkvormige modulen.
Een verbeterde verpakking (bijvoorbeeld beschermende kunststof onderdelen)
lijkt een reële optie, maar zal geen volledige bescherming bieden omdat
dan nog steeds aan de rol gehandled moet worden.
De palletoplossing bleek onoverkomelijke problemen op te leveren bij de
stapeling, veroorzaakt door de grote variëteit aan voorkomende
roldiameters.
Bij het rol-drager idee wordt gebruik gemaakt van de sterkte van de rol
doordat de dakconstructie op de rol rust. Tevens wordt op deze manier het
moduul in verticale richting aangepast aan de diameter van de rol, wat een
kleiner volumebeslag tot gevolg heeft. De optredende dwarskrachten tijdens
het zeetransport bleken echter zo groot dat bij een dergelijke constructie
nooit volledig voorkomen kan worden dat de dakpallet kan schuiven over de rol
(gevolg => schade).
Een container opgebouwd uit een bodempallet en een stijf buizenframe is
technisch gezien een haalbare oplossing. Praktisch kleven er echter grote
problemen aan het gebruik van een container voor rollentransport, zodat dit
idee slechts toepasbaar lijkt voor kleine series.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.10.20;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.