D.J.M. Damen
Methoden voor het optimaliseren van interterminal transport van containers.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 94.3.LT.4427, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
In de toekomst wordt een groei verwacht van het aantal containers
dat op de Maasvlakte zal gaan worden overgeslagen. Met de groei
van dit aantal neemt het belang toe van het transport tussen de
verschillende terminals op de Maasvlakte.
Doel van dit rapport is om te komen tot een optimalisatie van het
interterminal transport.
Hiertoe wordt eerst een drietal verschillende theorieën besproken,
te weten fuzzy logic, neurale netwerken en Petri-netten, waarna deze
met elkaar worden vergeleken voor wat betreft de toepasbaarheid op het
optimalisatievraagstuk. Voor de verdere uitwerking van het vraagstuk wordt
gebruik gemaakt van fuzzy logic theorie, omdat deze methodiek het best
toepasbaar lijkt.
Het interterminal transport kan worden gesplitst in een vast deel en
een flexibel deel. Het vaste deel wordt gevormd door het transport dat
moet worden uitgevoerd in de te beschouwen periode, 'tijdvenster'.
Dit kan worden bepaald door het vertrek van bijvoorbeeld een zeeschip,
waardoor vast staat wanneer een laadeenheid de Maasvlakte zal verlaten.
Voor het flexibele deel moet er een keuze worden gemaakt tussen het uitvoeren
van transport in het beschouwde tijdvenster of het uitstellen ervan naar een
volgend tijdvenster.
Voor het optimaliseren van het transport wordt per tijdvenster
de extreme waarde van een doelfunctie bepaald, aan de hand van
een set randvoorwaarden. Hiervan zijn er een aantal stringent en
hebben andere de vage vorm. Voor het opstellen van de randvoorwaarden
die samenhangen met de transportvraag, wordt gebruik
gemaakt van preferentie-indices, die de voorkeur aangeven voor
het uitvoeren van het transport binnen een bepaalde tijdvenster
boven het uitstellen ervan naar een volgend tijdvenster. Voor het
vaste deel van de vraag zijn deze indices gelijk aan 1.
Voor het flexibele deel worden de indices berekend met vage grootheden.
Door het instellen van een drempelwaarde voor de indices, waardoor alleen
die stromen met een grote voorkeur in het beschouwde tijdvenster worden
uitgevoerd, wordt het totaal van transport over de tijdvensters verdeeld.
Het uitvoeren van transport in een tijdvenster heeft invloed op
het transport dat in komende tijdvensters moet worden uitgevoerd.
Een nadeel van de optimalisatiemethode is dat deze invloed niet wordt
meegenomen. Er wordt per tijdvenster geoptimaliseerd, terwijl
optimalisatie over meerdere tijdvensters wellicht tot een betere
oplossing kan leiden.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2001.01.26;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.