G.J.M. Bartelet en P.T.S. Dijkstra
Continulosser voor zout. 1: Algemene beschrijving en probleeminventarisatie.
Doctoraalopdracht,
Rapport 95.3.TT.4443A, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Dit rapport is ontstaan naar aanleiding van het gebruik van een
continu-losmachine voor zout door Akzo Nobel locatie Botlek. Deze
scheepslosser is bedoeld om de per coaster en binnenvaartschip aangevoerde
grondstof voor de chioorproduktie aan wal te brengen. Dit omvat op jaarbasis
een hoeveelheid van ruwweg 400.000 ton zout. De afdeling Bedrijfsdienst,
waar de continulosser gebruikt wordt, stelt daarbij de volgende eisen:
- 3500 ton zout moet in 10 uur gelost worden
- een schip moet door 1 persoon te lossen zijn
- groot bedieningsgemak
- hoge betrouwbaarheid
- geen vervuiling van het zout
- geen vervuiling van het milieu
- economisch aantrekkelijk
De in september 1993 geleverde Conveytech losmachine heeft in de periode tot
augustus 1994 zeer slecht gefunctioneerd. Dit eerste rapport geeft, naast een
korte technische inleiding, een evaluatie van de genoemde periode. In het
rapport worden de optredende problemen omschreven en geordend. Het resultaat
hiervan is de formulering van twee onderwerpen voor vervolgonderzoek. Dit
betreft:
- het toevoergedeelte van de continulosser en de losstrategie
- de nieuwe, gesloten transportband
Het vervolgonderzoek (rapporten 95.3.TT.4443B en
95.3.TT.4443C) wordt uitgevoerd met inachtname van het
programma van eisen.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.04.28;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.