M. Weijgand
Interterminal transportsysteem in de Eemhaven.
Ontwerpopdracht/stage,
Rapport 95.3.TT.4499, Transporttechnologie.
In het kader van het project 2000-Short vestigen de grootste Short Sea
rederijen zich in het Eemhavengebied. Een verschuiving van de Deep Sea
gebonden containers naar de Maasvlakte en de Short Sea gebonden containers
naar de Eemhaven zal zich in de komende jaren naar verwachting in hogere
mate manifesteren. Middels een nieuw in te voeren Inter Tern1inal
Transport-systeem (ITT -systeem) zal een noodzakelijke verbinding
tussen beide locaties verwezenlijkt kunnen worden.
Binnen het Eemhavengebied zullen de containerstromen tussen de diverse
containerterminals eveneens middels het ITT-systeem kunnen lopen. De
aanleg van een lichterterminal en de uitbreiding van het reeds aanwezige
Rail Service Center maken een efficiënte overslag van containers naar
respectievelijk de binnenscheepvaart en het spoor mogelijk. Het ITT-systeem
zal de aan- en afvoer van containers naar beide locaties verzorgen, evenals
de aan- en afvoer van containers naar Distripark Eemhaven en de Waalhaven.
Prognoses voor de omvang van de diverse containerstromen, gebaseerd op
opgeslagen gegevens en geuite verwachtingen, zijn gedaan.
Na een inventarisatie van de eisen en wensen die moeten gelden voor het nieuw
in te voeren vervoerssysteem, werden een aantal selectiecriteria geformuleerd.
Toepassing van die criteria op een grote variëteit aan transportsystemen
resulteerde in het besluit om het ITT middels Multi Trailer Systemen te laten
plaatsvinden. Een routing over het terrein is gekozen en de benodigde aantallen
voertuigen zijn berekend.
Rapporten studenten Transporttechniek
Gewijzigd: 2001.01.20;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.