A.G. Groeneweg
Kosten- en tariefstructuur in het containervervoer.
Doctoraalopdracht,
Rapport 95.3.LT.4506, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Het containervervoer naar het achterland kan met verschillende
modaliteiten uitgevoerd worden. De belangrijkste modaleiten zijn de weg,
het spoor en de binnenvaart. Om een keuze tussen deze drie modaliteiten te
kunnen maken is het van belang een goed inzicht te hebben in de wijze
waarop het transport is georganiseerd bij deze verschillende modaliteiten
en hoe de kosten van de verschillende modaliteiten zich tot elkaar
verhouden. Omdat de kosten, die de vervoerder of organisator van het
containervervoer maakt, doorwerken in de tarieven van de verlader is het
van belang niet alleen de kosten te bekijken maar ook de tarieven.
De kosten- en tariefstructuur worden in dit rapport beschreven door voor
elke modaliteit het vervoerstraject in een aantal schakels op te delen
waarna voor elke schakel de kostenfactoren en tarieffactoren worden
bekeken. De verschillende schakels hebben betrekking op het eigenlijke
vervoer, de overslag in zeehaven en op de inlandterminal en op het voor-
en natransport. Met behulp van deze schakels en de organisatiestructuur
wordt later in het rapport een computermodel van de tariefstructuur
gemaakt.
De kostenstructuren van de modaliteiten zijn niet alle even
duidelijk te beschrijven door het ontbreken van informatie over
bijvoorbeeld de zeehavenoverslag en het vervoer per spoor. Bij alle drie
de modaliteiten vormen de kosten de belangrijkste grondslag
voor de tarieven.
Men kan het containervervoer in twee
organisatie-principes opdelen; carrier haulage en merchant haulage. Bij carrier
haulage wordt het vervoer georganiseerd door de rederij, bij merchant
haulage door de verlader zelf of door zijn expediteur. De relaties tussen
de verschillende actoren zijn bij deze twee vormen verschillend en dit
heeft gevolgen voor de tarieven. Bij het vervoer onder carrier haulage
zijn de tarieven meestal lager dan bij het vervoer onder merchant
haulage.
De implementatie van de tariefstructuur van het containervervoer in een
computermodel is gebaseerd op de organisatiestructuren van de
verschillende modaliteiten. Het model voert een aantal opeenvolgende
procedures uit waarna de verschillende tariefmogelijkheden vergeleken
kunnen worden. Allereerst wordt een fysiek netwerk ingelezen bestaande uit
knopen en verbindingen. Daarna worden voor een bepaalde oorsprong en
bestemming de relevante routes bepaald. Vervolgens worden de tarieven aan
deze fysieke routes gekoppeld. Tenslotte wordt dan de goedkoopste
tariefmogelijkheid voor elke route bepaald. Door verschillende routes te
berekenen worden automatisch de verschillende modaliteiten meegenomen. Met
het model kunnen, door verschillende fysieke routes te bekijken, de tarieven
voor de verschillende modaliteiten en de verschillende actoren, die bij
deze modaliteiten een rol spelen, worden vergeleken.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.11.19;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.