Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie / Logistieke Techniek



B.J. Vrolijk Behandeling van een groot containerschip. Een simulatie in Taylor II.
Computeropdracht, Rapport 95.3.LT.4565, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.


Eén van de ideeën van het 2000-12 project-team om zeer grote containerschepen te kunnnen behandelen, is gebruik te maken van een buffer voor de kraan met een opslagcapaciteit van 1 à 2 uur. Het contact tussen kraan en buffer wordt verzorgd door automatisch gestuurde voertuigen (AGV's).

In dit verslag wordt uiteengezet hoe bovenstaande gesimuleerd kan worden in Taylor II. Eerst wordt stilgestaan bij de modelbouw. Het model is zodanig vervaardigd dat het hele proces real time op het scherm te volgen is.

Het model werkt in grote lijnen volgt: Een container komt volgens een aankomst-schedule een moederstack binnen. Via een abstracte 'black box' worden de containers naar liften getransporteerd. De lift met de minste overslag wordt als eerste bediend. De lift tilt de container op een plateau in een TRION (soort automatische stacking crane), onder voorwaarde dat de stackrij niet vol is. Als de TRION een container ontvangt, zet hij deze in de stackrij. Zolang de stackrij niet actief is, blijft dit proces zich herhalen. Op een gegeven moment komt er een AGV aan. Zodra de AGV het 'laadpad' (verbinding kade-stackrij) betreedt, wordt de stackrij ge(re)activeerd. De stackrij stuurt een container naar de TRION, welke de container vervolgens via fictieve hulpbuffers op de wachtende AGV zet. De AGV gaat op pad naar de kadekraan om zich aldaar van zijn lading te ontdoen.

Nadat het model gebouwd is, wordt er mee geëxperimenteerd. Met name wordt onderzocht wat voor de behandelde configuratie het optimale aantal AGV's is. Eerst wordt er op basis van gemiddelde waarden een eenvoudige handberekening gedaan. In Taylor Il wordt hierna een simulatie gedaan. Met behulp van een opwarmperiode en het variëren van het aantal AGV's wordt gezocht naar het optimale aantal. Het blijkt dat door de variatie in de behandeltijd van de kadekraan er meer AGV's nodig zijn dan met de hand was berekend.

Na het experimenteren worden conclusies en aanbevelingen voor verder onderzoek gegeven. In de conclusie wordt de validatie en de verificatie van het model bekeken. Ook wordt een mening gegeven over het werken met Taylor II. De aanbevelingen hebben betrekking op het verder uitbouwen en detailleren van het model.


Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.11.13; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.