M.A. van Dongen
AGV verkeersafwikkeling op een containerterminal
Computeropdracht,
Rapport 95.3.LT.4569, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Als onderdeel van het Project 2000-12 is onderzoek gedaan naar het
kruisingsprobleem dat ter hoogte van de Trion uitwisselpunten plaatsvindt.
Om dit onderzoek te ondersteunen is een simulatieprogramma geschreven dat
voor een bepaalde configuratie van de rijbanen de doorlooptijd en totale
wachttijd van een AGV bepaalt, afhankelijk van enkele parameters. Met
dit simulatieprograrnma is een vijftal verschillende configuratie's
onderzocht, aan de hand waarvan een aantal conclusies getrokken kan
worden.
Als eerste is de invloed van de ruimte tussen twee knopen op de totale
wachttijd per AGV onderzocht. Er zijn twee simulaties uitgevoerd op een
configuratie van het netwerk. Het verschil tussen de simulaties zat in de
lengte van een AGV. In de eerste simulatie (situatie 2) is de lengte 17m
gekozen, bij de tweede 8.5m (situatie 3). Bij situatie 3 pasten dus minimaal
twee AGV'c tussen alle knopen minimaal. Het bleek zo te zijn dat de wachttijden
van de AGV's tussen beide simulatie nauwelijks verschillen. Blijkbaar
levert het creëren van twee AGV-lengtes aan ruimte tussen twee knopen
geen grote voordelen. Het is derhalve niet noodzakelijk om meer dan een
AGV-lengte aan ruimte tussen twee knopen te hebben. Het is echter wel
belangrijk de knopen goed over het veld te spreiden zodat de afstand
tussen twee knopen minimaal een AGV-lengte is. Dit kan bereikt worden door
de stacks en kranen kruislinks met elkaar te verbinden.
Als tweede is de invloed onderzocht van 'grote' knopen (dat wil zeggen een
knooppunt waar meer dan twee wegen bij elkaar komen) op het prestatieniveau van
een systeem. Eerst is een configuratie onderzocht met een knoop waar zes wegen
op uitkomen (situatie 1). Zoals verwacht kon worden blijkt uit de resultaten
dat dit systeem absoluut niet voldoet. Reeds bij
lichte belasting ontstaan er lange files bij de grote knoop. Om de invloed
nader te onderzoeken zijn er vervolgens twee simulaties uitgevoerd met
twee bijna identieke configuraties. De eerste configuratie bevatte vier
'grote' knopen (situatie 2), bij de tweede configuratie zijn deze knopen
vermeden door een omweg te maken en door het invoeren van extra knopen
(situatie 4). Uit de simulaties bleek dat de bezettingsgraad van de knopen
in situatie 4 veel gelijkmatiger is dan in situatie 2. Hierdoor zijn de
wachttijden korter. Omdat er echter meer knopen zijn, moet een AGV in
situatie 4 meer knooppunten passeren hetgeen veel tijd kost. Het resultaat
is dat de doorlooptijden niet zoveel verschillen. De configuratie van
situatie 4 is echter te prefereren boven de configuratie van situatie 2,
vanwege zijn hoge betrouwbaarheid (kleinere spreiding in wachttijden).
Geconcludeerd kan worden dat de 'grote' knopen sterk file-veroorzakend
zijn. Wel moet gekeken worden in hoeverre een grote hoeveelheid knopen de
doorlooptijden beïnvloedt.
Als derde is de invloed onderzocht van voorrangsregels op de prestaties van
een systeem. Het blijkt dat voorrangsregel
FirstInFirstOut het best
van de drie voorrangsregels voldoet. De verschillen zijn echter klein. Pas
bij zeer zware belasting van een systeem worden verschillen groter.
Misschien kan verdere studie nog een betere voorrangsregel geven.
Tenslotte is getracht een kleiner veld te ontwerpen (situatie 5). Ondanks
de niet-ideale configuratie (het bevat 'grote' knopen) zijn de
doorlooptijden voor reëel geachte knooppasseertijden voor dit systeem
het kortst. Deze resultaten bieden goede hoop dat er nog kleine
configuraties mogelijk zijn.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1998.02.20;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.