L.G.L. Kremers
Analyse van het proeces van een containerkraan.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 96.3.LT.4686, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Bij ECT bestaat er op de DSL een kraanmodel dat wordt toegepast bij simulaties
en bij het besturingssysteem. Uit ervaringen is gebleken dat het huidige
kraanmodel onvoldoende aansluit bij de werkelijkheid. Daarom treden er op beide
terreinen problemen op omdat de simulaties niet genoeg overeenstemmen met wat er
in operatie gebeurt en voor het besturingssysteem geldt dat de aansturing van al
het equipment van en naar de kadekranen niet optimaal verloopt.
In dit onderzoek wordt daarom een aanzet gegeven tot een verbeterde modeliering
van het kraanproces. Het model moet zo nauwkeurig worden dat voorspellingen van
cyclustijden voor individuele containers mogelijk worden. Dit verbeterde
model kan dan op de twee genoemde terreinen toegepast worden.
De analyse van het kraanproces is op de volgende manier uitgevoerd. Er is
begonnen met het kraanproces kwalitatief te beschrijven. Om uiteindelijk
op individueel containerniveau te kunnen spreken over cyclustijden, is ervoor
gekozen om een indeling van de kraanactiviteiten te maken waarbij een
zogenaamde standaardcyclus gedefinieerd wordt waar alleen die activiteiten
toe behoren die nodig zijn om een container te lossen of te laden. Alle
andere activiteiten worden als een verstoring van deze standaardcyclus
gezien. Daarnaast zijn alle invloeden en parameters (factoren genoemd) die
een rol spelen bij het kraanproces in kaart gebracht.
Om vervolgens de invloed van deze factoren en de gemiddelde tijdsduren van
de standaardcyclus en de verstoringen te kunnen bepalen, is er begonnen
met het analyseren van de op dit moment beschikbare kwantitatieve gegevens
van het kraanproces. Uit deze analyse bleek dat er nog meer gegevens nodig
zijn om de invloed van bepaalde factoren te kunnen kwantificeren en van
alle verstoringen de gemiddelde tijdsduren en bijbehorende verdelingen op
te stellen. Daarom is aangegeven welke mogelijkheden er zijn om aan meer
kwantitatieve gegevens te komen naast het nog verder analyseren van de nu
beschikbare gegevens.
In dit onderzoek wordt volstaan met het geven van een (globale) opzet van
het model dat er van het kraanproces gemaakt zou kunnen worden. Verder
worden er aanbevelingen gpgeven over welke stappen er nog ondernomen
moeten worden om uiteindelijk het model van een kadekraan te kunnen maken.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.09.18;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.