D. Hartwijk
Telematicatoepassingen in het openbaar vervoer.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 96.3.LT.4701, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Ontwikkelingen in de mobiliteit, vervoer en verkeer gaan gepaard met
'zorgen voor morgen'. Deze problemen zijn alleen op te lossen als er meer
mensen met het openbaar vervoer gaan reizen. Dit vereist een hogere
kwaliteit van het openbaar vervoer welke onder andere bereikt kan worden
door de toepassing van telematicatechnieken.
In deze scriptie worden de toepassingen besproken, die telematica biedt in het
openbaar vervoer. Deze toepassingen maken het mogelijk om tot
een hogere kwaliteit van het openbaar vervoer te komen. De informatie die
benodigd is voor deze beschrijving is verkregen door het doen van een
literatuuronderzoek.
Uit het onderzoek blijkt dat de toepassingen van telematica zich vooral richten
op routeplanning. Routeplanning bestaat uit reizigersinformatiesystemen,
reizigersreserveringssystemen en betaling. Vooral op het gebied van
reizigersinformatiesystemen en betaling zijn er al een aantal
aardige projecten aan de gang.
Reizigersinformatiesystemen zijn systemen die de (potentiële) gebruiker
van het openbaar vervoer helpen de reis optimaal te plannen. De
systemen die tot nu toe altijd gebruikt worden zijn vooral gebaseerd op
een statische informatievoorziening. In de toekomst is er echter behoefte
aan dynamische reizigersinformatiesystemen. Dynamische systemen stellen
routeplannen op die rekening houden met de actuele verkeerssituatie en met
alternatieven.
Reizigersinformatiesystemen zijn belangrijk bij een poging
mensen een positievere kijk op het openbaar vervoer te geven. Bovendien
kunnen de gegevens een hulpmiddel zijn bij een verbetering van het
openbaar vervoer. Met name de afstemming tussen de verschillende netwerken
kan erdoor verbeterd worden. Er is hier dus sprake van een interne
behoefte aan informatie. Een belangrijke voorwaarde aan
reizigersinformatiesystemen is dat de informatie op grote schaal en fijnmazig
beschikbaar komt.
Ook de manier van betalen voor de vervoerdiensten zal
in de toekomst moeten veranderen. Een doel hiervan is het gebruik van het
openbaar vervoer te vergemakkelijken en daardoor te stimuleren. De
toegankelijkheid van het openbaar vervoer neemt toe als er sprake is van
een universele betaalmethode. Dit is mogelijk door de toepassing van
magneetkaarten en vooral chipkaarten.
Niet alleen voor het openbaar vervoer zoals we dat nu kennen, zijn
telematicatoepassingen van belang. Toepassing van telematica maakt het
ook mogelijk op grote schaal een vorm van openbaar vervoer toe te passen
waarbij geen gebruik wordt gemaakt van vaste routes en dienstregelingen.
Deze vervoersdiensten vallen onder paratransit. Paratransit is vooral
interessant als er geen sprake zijn van grote volumes. Er moet dan vooral
gedacht worden aan diensten die aansluiting bieden op het reguliere openbaar
vervoer (feederdiensten) in gebieden met een hoge inwonerdichtheid,
deur-tot-deur diensten in gebieden met een lage inwonerdichtheid en diensten
voor speciale groepen. Onder bepaalde voorwaarden is door het gebruik van
paratransit een daling van de kosten en een stijging van de kwaliteit
mogelijk.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.11.16;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.