E.J.P. Aalten en A.W. Elbers
Behandelconcepten voor grote containerschepen
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 96.3.LT.4728, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Het getransporteerde containervolume is de afgelopen drie decennia sterk
toegenomen en zal naar verwachting in de komende 25 jaar fors blijven groeien.
De bestaande logistieke concepten en technologieën zullen ontoereikend zijn
om deze containerstroom te verwerken. De nieuwe concepten voorzien onder andere
in een toename van de scheepscapaciteit. Met de bestaande behandelconcepten is
men niet in staat dergelijke schepen binnen de vereiste tijd te behandelen. Voor
de behandeling van deze schepen is behoefte aan een nieuw behandelconcept, dat
daartoe wel in staat is.
Dit onderzoek is gericht op verbetering van de zeezijdige afhandeling en heeft
als doel verschillende kraanconfiguraties te toetsen op hun effectiviteit. De
invloed van factoren als ladingsverdeling en verstoringen moet worden
onderzocht. Het beste behandelconcept wordt gekenmerkt door de kortste
behandeltijd.
In het ontwikkelde simulatieprogramma wordt allereerst een planning voor de
inzet van kranen bepaald en vervolgens worden de los- en opdrachten volgens deze
planning uitgevoerd. Alle onderdelen van de verschillende behandelconcepten,
zoals aantal en type kranen en kraancyclustijden kunnen worden
gevarieerd. Verder kan het te behandelen schip met lading in iedere configuratie
worden ingevoerd.
Resultaat is een model waarmee in een volgend stadium eenvoudig de
behandelconcepten op hun effectiviteit zijn te toetsen. Het model is getest voor
een 8000 TEU schip met verschillende aantallen en breedten van kranen,
behandelstrategieën en al dan niet gebruik van twin-lifting (het
gelijktijdig oppakken van twee 20'-containers). Twin-lifting en het
versmallen van kranen levert volgens het model een significante verkorting van
de behandeltijd op. Het model voldoet hierbij aan de verwachtingen.
Voor het vervolgonderzoek verdient het aanbeveling meer simulaties uit te voeren
met verschillende scheepslading- en kraankarakteristieken als invoer. Bovendien
moet het geheel van storingen en vertragingen in het behandelproces
realistischer gemodelleerd worden. Er kan extra aandacht besteed worden aan de
wijze waarop de planning tot stand komt en de aanpassing hiervan gedurende het
behandelproces. Ook behoeft het dubbelzijdig behandelen extra onderzoek. Het
model moet hiertoe aangepast worden.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.08.17;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.