E.J. van Lange
De toepassing van draadloze datacommunicatie in de logistieke markt.
Doctoraalopdracht,
Rapport 96.3.LT.4747, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Communicatie wordt steeds belangrijker. Een goede indicator voor dit statement
is de toename van het aantal zak- en autotelefoons. De laatste jaren is er een
nieuwe vorm van draadloze communicatie in opmars: draadloze datacommunicatie.
Het bedrijf RAM Mobile Data is de operator van een draadloos
datacommunicatienet. Dit bedrijf vraagt zich af of en waar draadloze
datacommunicatie toepasbaar is in de logistieke markt.
De belangrijkste karakteristiek van draadloze datacommunicatie is, dat men
altijd en overal bereikbaar is. Met dit gegeven in de hand is een kader voor het
onderzoek neergezet.
Als eerste is een aantal systemen van draadloze datacommunicatie beschreven. Het
blijkt dat er technisch en prijstechnisch zeer grote verschillen in de diverse
systemen zitten. Met behulp van draadloze datacommunicatie is het ook mogelijk
de EDI standaard toe te passen. Het blijkt dat dit een goed communicatiemiddel
tussen toeleverancier en afnemer kan zijn. Voorwaarde is dat het systeem goed
wordt ingevoerd.
In het onderzoek wordt gekeken naar transportprocessen met een flexibele
planning, een regionaal of landelijk werkgebied en een informatiestroom die
tijdskritisch is.
Er zijn twee markten onderzocht, waarna via extrapolatie een generiek model van
het transportproces is gemaakt.
De eerste markt die is onderzocht is de milieumarkt. Een veranderende wetgeving
heeft tot gevolg dat bij alle transport van afval een begeleidingsbrief aanwezig
moet zijn. Dit gegeven zorgt ervoor dat het gebruik van draadloze
datacommunicatie in deze markt interessanter wordt. Vooral bij het transport van
afvalcontainers blijkt een flexibele planning van belang. Dit is de reden dat op
deze plaats draadloze datacommunicatie goed toepasbaar is. Het systeem moet bij
het transport van afvalcontainers ingevoerd worden tussen planning en
vrachtwagens. Door invoering is het mogelijk om begeleidingsbrieven direct in de
vrachtwagen uit te printen. Hierdoor is men in staat flexibeler te plannen en
hoeven de vrachtwagens niet na elke opdracht naar kantoor terug voor een
begeleidingsbrief.
Als tweede is de warehousingmarkt onderzocht. Na uiteenzetting van de
informatiestromen blijkt dat vooral tussen planning en het externe transport
behoefte is aan een andere vorm van communicatie. Draadloze datacommunicatie zal
goed in de behoefte voorzien. Vooral ten behoeve van de transportopdrachten en
verandering hierin zal een draadloos datasysteem nuttig kunnen zijn. Het zal dus
vooral dienst doen als hulpmiddel bij de besturing van het externe
transportproces.
Wanneer men de twee markten die onderzocht zijn naast elkaar legt, blijkt dat in
beide markten vooral tussen de planning en de transportmiddelen een draadloos
datasysteem zeer nuttig is. Dit is ook het uitgangspunt geweest bij het
beschrijven van een generiek model van de transportmarkt. Het blijkt dat er
tussen planning en vrachtwagens over het algemeen drie informatiestromen lopen:
transportopdrachten, voertuigstatus en goederenstatus. Door het versturen van de
deze informatie met behulp van een draadloos datasysteem, is men in staat de
besturing van het transportproces te verbeteren.
De belangrijkste voordelen bij invoering van een draadloos datasysteem tussen
planning en vrachtwagens zijn:
- betere mogelijkheid tot het besturen van het transportproces.
- Daardoor kan men op een aantal vlakken tijd besparen (Chauffeurs, planners
en administratie) en men zal waarschijnlijk minder kilometers rijden dan
voordat het systeem gebruikt werd.
Door de tijdsbesparing en de kilometerreductie verdient men ook de
investeringen voor een dergelijk systeem terug. De kosten/baten analyse,
voor draadloze datacommunicatie via het RAM netwerk, kan men met behulp van
een computermodel maken. Volgens dit model is gebruik van draadloze
datacommunicatie in bijna alle gevallen interessant. Men moet er echter
rekening mee houden dat bepaalde aannamen die gedaan zijn in het model,
positief richting draadloze datacommunicatie zijn genomen. Tel daarbij op
dat deze aannames een grote invloed hebben op de berekeningen. Het gevolg is
dat de baten in het model waarschijnlijk 50% tot 70% hoger uitvallen dan in
werkelijkheid.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.09.27;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.