M.J. van Wezel
De aandrijving van een robottrailer.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 96.3.TT.4782, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Een belangrijk aandachtspunt bij het onderzoek naar verbetering van de
logistiek van een containerterminal is het optimaliseren van de logistieke
eigenschappen van de voertuigen die op deze terminals worden gebruikt. Twee
van deze voertuigen zijn de Automatic Guided Vehicle (AGV) en de
multitrailer (MT).
De AGV is een automatisch voertuig, waarmee kan worden bespaard op de
loonkosten. Omdat de AGV niet snel kan rijden, is hij ongeschikt voor het
afleggen van grote afstanden.
De MT wordt in een sleep getrokken door een terminaltrekker die sneller
rijdt dan een AGV, waardoor in een korte tijd langere afstanden kunnen
worden afgelegd. Bij gebruikmaking van de MT kan echter niet worden bespaard
op de loonkosten.
Bij de Universiteit Delft (TUD) wordt onderzocht of de voordelen van de AGV
en de MT kunnen worden gebundeld in één werktuig, de
robottrailer (RT). Deze kan ook op de openbare weg worden gebruikt.
De RT kan alleen voordeliger zijn dan de AGV en de MT, als de
aanschafkosten van de RT veel lager zijn dan de aanschafkosten van een AGV.
De aan de RT gestelde eisen met betrekking tot de snelheid en de
nauwkeurigheid van de aandrijving bij het positioneren zijn echter hetzelfde
als bij de AGV.
Omdat een groot deel van de kosten van de RT worden bepaald door de kosten
van de aandrijving, wordt onderzocht of de RT met een goedkopere aandrijving
toch aan de operationele eisen van het AGV kan voldoen. Vooral de
nauwkeurigheid bij lage snelheid en de regelbaarheid van deze aandrijving
zijn aandachtspunten bij dat onderzoek.
Aan de hand van de eisen die bij het containersoverslagbedrijf Europe
Combined Terminals (ECT) in Rotterdam aan de AGV's worden gesteld, zijn de
eisen aan de RT opgesteld. Volgens berekeningen en simulaties is er een
motorvermogen nodig van 130-150 kW. De aandrijving bestaat onder andere
uit een energiebron, een energie-omzetter en een transmissie.
Toepassen van een externe energiebron, bijvoorbeeld via een geleider, is om
praktische redenen niet mogelijk. De benodigde energiestroom is te hoog voor
het gebruik van elektrische of hydraulische accu's. Daarom moet een
verbrandingsmotor worden gebruikt. Bij een vergelijking van de kosten van de
brandstoffen en de eigenschappen van verbrandingsmotoren, kwam de
dieselmotor als meest geschikte energieomzetter naar voren.
De transmissie moet een hoog regelbereik hebben, omdat de RT met een
constante kruipgang van 0,1 m/s moet kunnen rijden. De transmissies die
worden toegepast op vergelijkbare voertuigen zijn de hydrostatische
transmissie van de AGV en de elektrische transmissie van de straddle
carrier (SC).
Van vijf voor de RT bruikbare transmissies zijn de eigenschappen met elkaar
vergeleken. Het gaat om twee hydrostatische transmissies, een dieselelektrische
transmissie en twee transmissies met een automatische versnellingsbak en
elektrische positioneerinrichting. De dieselelektrische transmissie bleek niet
geschikt, omdat de afmetingen te groot zijn. In volgorde van bruikbaarheid
komen de volgende aandrijvingen naar voren:
- Een aandrijving met een automatische versnellingsbak en een elektrische
positioneerinrichting
- Een aandrijving met een continue variabele transmissie en een elektrische
positioneerinrichting
- Een hydrostatische aandrijving, gecombineerd met een gesynchroniseerde
automatische versnellingsbak
- De hydrostatische aandrijving van het huidige AGV
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.01.12;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.