J.E.A.M.T. van Oerle
De toekomst van het goederenvervoer per spoor
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 96.3.LT.4794, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Goederenvervoer is voor Nederland van essentieel belang. Het maakt allerlei
maatscahppelijke en economische activiteiten mogelijk en levert zo een belangrijke
bijdrage aan ons bruto nationaal product. Binnen het goederenvervoer vinden
momenteel allerlei ontwikkelingen plaats.
Het beleid van de overheid is gericht op het vergroten van het aandeel van
spoorvervoer in de nationale vervoersstroom; vooral vanwege de volgende redenen:
- verwachte toename vervoersstromen
- verdere toename van de congestei
- het steeds belangrijker wordende milieu
- de vele investeringen, in o.a. de Betuweroute
Het doel van deze literatuurstudie is te onderzoeken welke opties Railned heeft
om de kansrijke ontwikkelingen wat betreft de mogelijkheden van goederenvervoer
per spoor tot een succes te maken. Hiertoe is een analyse gemaakt van de
technische ontwikkelingen en marktontwikkelingen, hun invloed op het huidige
spoornet en de mogelijkheden voor het spoorvervoer en voor Railned.
Door het beantwoorden van de volgende drie vragen kan de betekenis van de
verschillende ontwikkelingen en hun impact voor het spoorvervoer en voor Railned
duidelijk worden:
Wat is nu de belangrijkste trend in het goederenvervoer?
Voor het succes van het nationale spoorvervoer is de internationale ontwikkeling
minstens zo belangrijk. De omvang van Nederlanfd brengt met zich mee dat
spoorvervoer grotendeels grensoverschrijdend zal zijn. De uniformering van de
systemen op Europese schaal is een noodzaak voor vereenvoudiging van de
toetreding van nieuwe partijen en voor het waarborgen van de concurrentie tussen
aanbieders.
Wat zijn de gevolgtrekkingen voor het spoornet?
Als spoor (en binnenvaart) een substantieel deel van de markt van het wegvervoer
willen overnemen, dan moet de kwaliteit van hun product en de dienstverlening
worden verbeterd. Dit betekent:
- meer nieuwe operators, van deze partijen gaat druk uit op de prijs-kwaliteit
verhouding van het spoorproduct;
- verbetering van de aansuitende spoorweginfrastructuur richting Amsterdam,
Noord-Nederland, Vlissingen en België;
- stimulering van de moderne technologie.
De mogelijkheden voor de moderne technologie liggen in:
- regulering van de informatiestromen met behulp van telematica;
- verbeteringen van de vervoermiddelen (lichter, andere aandrijvingsmethoden);
- overslag met behulp van snelle en goedkope technieken (kranen die niet
zwaarder zijn dan nodig, automatisering, zelfladende en -lossende
vervoermiddelen);
- verbetering van de tractie-energievoorziening.
Wat zijn de gevolgtrekkingen voor Railned?
Geconstateerd wordt dat mogelijke nieuwe toetreders moeite hebben met het feit
dat Railned onderdeel uimaakt van het NS-concern.
Daarom zijn de volgende zaken van belang voor Railned:
- verzelfstandiging;
- het creëren van voorwaarden voor concurrentie op het spoor tussen de
bestaande spoorwegonderneming en de nieuwe toetreders en het stimuleren
hiervan;
- deskundigheid, op het gebied van techniek, informatietechnologie en
automatisering, deelterreinen binnen de wiskunde, econometrie,
productielogistiek;
- zowel ontwikkeling op het gebeid van verticale overslag als ontwikkelingen
zoals de CargoSprinter moeten internationaal gevolgd worden, zodat Nederland
op tijd kan anticiperen;
- ontwikkelingen als shuttlevervoer en raildistributie dienen nauwlettend in
de gaten te worden gehouden of Railned kan zelfs als partner in de
organisatie er van optreden;
- de relatie tussen het bevorderen van het goederentransport per spoor en de
ontwikkeling van de beheersings- en beveiligingstechnieken;
- beleidsmaatregelen met betrekking tot het doorberekenen van de externe
kosten; immers: daarmeem ontstaat een heel ander kostenplaatje voor het
wegvervoer en het railvervoer.
De ontwikkeling van een beleid is een dynamisch proces, waarbij voortdurend moet
worden gezocht naar de juiste maatregelen en het bijstellen ervan. De
toekomstvisie zal ook steeds worden aangepast aan de realiteit en zal verder tot
ontwikkeling komen.
Deze aanpassingen zullen moeten gebeuren zonder de doelstelling uit het oog te
verleizen: meer en kwalitatief beter spoorvervoer.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.08.24;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.