B.L. Oudman
De balanskraan als containerkraan voor kleine binnenhavens.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 96.3.TT.4811, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Tegen de achtergrond van de toenemende congestie op de wegen zal er in de
toekomst een verschuiving in het achterlandtransport optreden ten gunste
van de binnenvaart en het railtransport. De containerstroom die via deze
twee laatste modaliteiten wordt vervoerd, wordt dan ook verwacht sterk toe
te nemen. Voor de ontwikkeling van de binnenvaart is het van belang dat de
flexibiliteit van deze modaliteit wordt verhoogd door middel van het
uitbreiden en creëren van vele kleine binnenhavens.
Om de efficiency van deze kleinere binnenhavens te waarborgen zullen deze
havens uitgerust moeten zijn met containerkranen die de binnenvaartschepen
snel en nauwkeurig kunnen behandelen. De huidige kleine binnenhavens zijn
uitgerust met kranen die niet aan deze eisen voldoen, zodat onderzoek naar
nieuwe overslagtechnieken voor de kleinere binnen havens noodzakelijk is.
In het kader van de ontwikkeling van nieuwe overslagtechnieken voor de
binnenvaart is voor deze scriptie de toepassingsmogelijkheid van de
balanskraan als containerkraan onderzocht.
Het onderzoek wees uit dat de balanskranen in hun huidige vorm niet kunnen
worden ingezet voor de overslag van containers. Eén van de eisen
voor een containerbalanskraan is de balancering van de massa van de last,
naast de massa's van de armen van de kraan. Bij de huidige balanskranen
worden slechts de massa's van de armen gebalanceerd door het
contragewicht. Zelfs bij een verbeterde afstelling van het huidige
balanceringssysteem van de balanskranen, waarbij de balancering van de
kraan wordt ingesteld om ook de gemiddelde massa van de last te balanceren met
het contragewicht, blijft de verschuiving van het zwaartepunt van de kraan te
groot voor de gestelde eisen.
Door het balanceringssysteem van de huidige volledig hydraulische
balanskraan verder uit te breiden en aan te passen is echter wel een
beperkte verschuiving van het zwaartepunt van de kraan te realiseren. Voor
dit rapport is het uitschuifkraan concept ontwikkeld, die een verschuiving
van het contragewicht, afhankelijk van de massa van de last, koppelt aan
het huidige balanceringssysteem. Door toepassing van enige regeltechniek
kan met dit nieuwe balanceringssysteem de verschuiving van het
zwaartepunt, conform de gestelde eisen, binnen de omtrek van de draaikrans van
de kraan worden gehouden.
Door het opstellen van een iteratief rekenschema zijn, verder in het
onderzoek, globaal de afmetingen van de armen van de kraan berekend, aan
de hand van de eisen van het werkgebied van een containerbalanskraan.
Tevens zijn drie opstellingen van het uitschuifkraan concept onderzocht,
namelijk: de opstelling op een vaste pilaar, de opstelling op een
verrijdbaar onderstel, en de opstelling op een ponton. Al deze
opstellingen maken in meer of mindere mate gebruik van de beperkte
verschuiving van het zwaartepunt van de uitschuifkraan.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.03.22;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.