M.J. van Wezel
Ontwerp van een hefwerktuig voor containervervoer.
Ontwerpopdracht,
Rapport 97.3.TT.4852, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
De groei van het aantal containers zal gepaard gaan met de komst van grotere
containerschepen met een capaciteit van 8000 TEU. Om deze grotere
containerschepen zo snel mogelijk te kunnen behandelen, zal de terminal
moeten worden aangepast. Het project FAMAS bestudeert de mogelijkheid om de
gemiddelde capaciteit over het schip, door een 'high berth' in de vorm van
een jetty en een platform op circa 20 m boven het maaiveld.
Deze vierdejaars ontwerpopdracht gaat over het ontwerp van een werktuig,
behorend bij de verhoogde kade. Het doel van het werktuig is het omhoog- of
omlaagtransporte-ren van een container tussen het plateau en het
maaiveldniveau. De te overbruggen hoogte is 20 m.
Er is gekozen voor een hefwerktuig met kabels en geleiderails, vooral omdat
deze uit standaard componenten is op te bouwen en dus relatief goedkoop is.
Daarnaast zijn de standaard componenten vaak beproefd en dus betrouwbaar.
Daarnaast is gekozen voor vrije ophanging, omdat bij starre geleiding de massa
van het plateau veel hoger zou worden, terwijl de winst op de levensduur van de
kabels bij starre geleiding minimaal is.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.06.21;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.