Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie



M.S.H. Pennings Ontwerp platformwagen voor een "dual hoist" containerkraan
Ontwerpopdracht, Rapport 97.3.TT.4853, Transporttechnologie, sectie Transporttechniek


Steeds grotere containerschepen bezoeken de Rotterdamse haven. Er wordt rekening gehouden met schepen van 8000 TEU. Om deze schepen binnen een dag te kunnen behandelen zal de terminal moeten worden aangepast. Het project FAMAS bestudeert de mogelijkheid om de gemiddelde kraancapaciteit te vergroten met behulp van een platform op 17-20 meter boven de waterlijn.

In het kader van dit project zijn in dit rapport verschillende katsystemen naast elkaar gezet voor kadekranen. Vooral een systeem met twee platformwagens en een hijsbok blijkt hoge capaciteiten te kunnen halen.

Dit rapport wordt afgesloten met een functoneel ontwerp van een platformwagen. Er is gekozen voor twee wielkasten met ieder twee wielen van 630 mm. Twee van de in totaal vier wielen worden aangedreven door tweepolige schijfringmotoren. Tussen deze wielkasten is een frame geplaatst bestaande uit twee draagbalken, met daartussen verstijvingen. De ontworpen platformwagen heeft een maximale snelheid van 100 m/min. Met deze snelheid zal het mogelijk zijn een piekcapaciteit te halen van 2 containers per minuut.


Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.08.13; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.