Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie



A. Schenkeveld Enkele ontwikkelingen aan containeroverslagkranen in de afgelopen 10 jaar.
Literatuuropdracht/scriptie, Rapport 97.3.TT.4868, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.


Sinds de eerste containers aan het eind van de jaren 1950 in de Verenigde Staten in gebruik zijn genomen, heeft de containerisatie een enorme vlucht genomen. Tegenwoordig bestaat een wereldwijd netwerk voor het containervervoer. Om het proces van containervervoer efficiënter te maken zijn een groot aantal nieuwe voertuigen en overslagwerktuigen ontwikkeld. Eén van deze overslagwerktuigen is de containerkraan. Van de containerkraan bestaan vele varianten.

In het kader van deze literatuurscriptie is een overzicht van veel van deze varianten opgesteld aan de hand van enquêtes die jaarlijks worden uitgevoerd door enkele vaktijdschriften. Aan deze enquêtes wordt meegedaan door de belangrijkste kraanfabrikanten. Het doel van deze scriptie is om aan de hand van dit overzicht, waarin een groot aantal hoofdparameters van containerkranen zijn opgenomen, enkele trends te ontdekken in de ontwikkeling van; de hoofdafmetingen, de brug en de klapligger, de verschillende katsystemen en de verschillende anti-sway systemen van de containerkranen.


Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.01.16; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.