B. de Nekker
Onderzoek naar kraanconcepten voor de afhandeling van grote containerschepen.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 97.3.TT.4884, Transporttechnologie.
Sinds Maclean Trucking uit de Verenigde Staten van Amerika eind jaren 50
de container als standaard transporteenheid in gebruik nam om goederen
over land te vervoeren, heeft de containerisatie een grote vlucht genomen.
De containerschepen worden steeds groter, om de transportkosten per
container te minimaliseren. Dit heeft tot gevolg dat de ligtijd van een
schip in de haven toeneemt. Ter minimalisatie van de totale
transportkosten per container dient een schip zo snel mogelijk gelost en
geladen te worden. Bij een maximale ligtijd van 24 uur en maximaal zes
containerkranen per schip, dient de gemiddelde overslagcapaciteit per
containerkraan 50 containers per uur (cph) te bedragen.
In het kader van deze scriptie is een inventarisatie gemaakt van
containerkraanconcepten van de laatste jaren, betreffende de verhoging van
de overslagcapaciteit. Middels een evaluatie van een systematische
indeling, zijn nieuwe interessante kraanideeën voor de toekomst
gegenereerd.
Kraanontwerpen van de laatste jaren zijn op basis van literatuur- en
octrooigegevens met elkaar vergeleken. Per kraanconcept
zijn de technische kenmerken behandeld, is er uitleg van de werking
gegeven en is een capaciteitsanalyse uitgevoerd.
De tweekatkraan-op-verhoging van Incomaas, heeft de hoogste theoretische
capaciteit (110 cph), terwijl de kraan met één kat op een
verhoogde kade, van FAMAS, de betrouwbaarste kraan is, dankzij de
eenvoudige cyclus. Uit de evaluatie van de systematische indeling volgen
drie kraanideeën, welke interessant zijn om nader te onderzoeken. De
uitkomst van een simulatieprogramma voor alle behandelde kranen zal deze
scriptie completeren.
Rapporten studenten Transporttechniek
Gewijzigd: 2000.08.03;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.