J.K. van der Hoeven
Ontwerp lichte kraan voor secundaire containerbinnenvaart.
Ontwerpopdracht,
Rapport 97.3.TT.4889, Transporttechnologie.
Door de toegenomen vraag naar goederenvervoer, zijn meer mogelijklieden
ontstaan voor goederentransport via de binnenvaart. En dan niet alleen
voor de grote binnenvaart (schepen van 11,40 m of breder), ook voor de
zogenaamde secundaire binnenvaart (maximaal 11,40 m breed).
Om transport met behuJp van de secundaire ("kleine") binnenvaart te
bevorderen, moeten faciliteiten aangeboden worden als laad- en losstations.
Dit betekent, dat voor containerschepen op de secundaire binnenvaart terminals
ontwikkeld moeten worden. In verband met de kleinschaligheid van gebruik van
deze terminals, mogen die terminals niet te duur zijn in aanschaf en
gebruik.
Daarom wordt een plan opgezet om het laden en lossen van een containerschip op
de secundaire binnenvaart over te geven in handen van de schipper. De bedoeling
is dat de schipper zelf met behulp van een lichte kraan de containers aan en
van boord zet. De containers worden op chassis' geplaatst die de schipper zelf
verplaatst met behulp yan een kleine (terminal)trekker, die hij aan boord
heeft.
Dit rapport geeft een opzet van de layout en constructie van de kraan. De
hoofdligger van deze kraan is een driehoekig vakwerk en heeft een
overspanning van 25 m. De kraan rijdt met éën poot over een
rail op de wal, terwijl de andere poot over een rail rijdt die is
bevestigd op een in het water geplaatste muur. Tussen die muur en de wal
(zonder kademuur) ligt het schip.
Voordeel van deze kraan is dat er geen kademuur nodig is om het schip te
laden en te lossen. Daarnaast brengen de lichte vakwerkligger en de nieuw
ontworpen spreader zodanige gewichts- en kostenbesparingen met zich mee,
dat een rendabele terminal ontstaat. Omdat dit rapport een eerste orde
benadering geeft voor het kraanontwerp, moet echter nog wel tijd besteed
worden aan de nadere definiëring van het constructieve ontwerp. Er is
wel aangegeven welke onderdelen van de kraan onalhankelijk van elkaar
ontworpen en geconstrueerd kunnen worden.
Rapporten studenten Transporttechniek
Gewijzigd: 2001.01.22;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.