G.J.M. van der Wielen
Ontwerp van een 'high performance' containerterminal lay-out.
Doctoraalopdracht,
Rapport 97.3.LT.4929, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Dit rapport beschrijft het ontwerp van een 'high performance' lay-out van
een geautomatiseerde containerterminal. Op de terminal vindt het
terminaltransport plaats met automatisch geleide voertuigen (AGV's). De
stack van de 'high performance' terminal bestaat uit een importstack en
een exportstack. De stacklanen van de import- en exportstack liggen in het
verlengde van elkaar en worden gescheiden door een voor AGV's bestemd
tussenpad met transferpunten. In de stack worden bovenloopkranen
toegepast, zodat de AGV's meer bewegingsvrijheid hebben bij de
transferpunten.
Het ontwerp van de terminal omvat de lay-out van de stack en het
AGV-wegennet inclusief de handling platforms. De routering van de AGV's op
de terminal is gebaseerd op een logistieke analyse van het AGV-systeem.
Het AGV-wegennet is ontworpen op basis van de routering. De lay-out van
het AGV-wegennet is modulair opgezet.
De routering van de AGV's en de lay-out van het AGV-wegennet is
grotendeels afgestemd op het laadproces van een zeeschip. Het laadproces
is het meest kritieke proces vanwege de starre laadvolgorde van de
containers in het zeeschip. Voor het laadproces van het zeeschip zijn
korte routes voor de geladen AGV's ontworpen, zodat het proces beter onder
controle kan worden gehouden. De geladen AGV's rijden namelijk
'rechtstreeks' van de waterzijdige transferpunten van de exportstack naar
de handling platforms aan de achterzijde van de kadekranen. Het handling
platform van de kadekraan bestaat uit een draaischijf voor het evenwijdig
aan de kade roteren van de geladen AGV. De oriëntatieëis van de
container kan ook met de draaischijf opgelost worden. De lege AGV's rijden
van de handling platforms van de kadekranen, via onder de kadekranen
gelegen rijbanen, om het voor de geladen AGV's bestemde wegennet heen,
naar achter de waterzijdige transferpunten van de exportstack gelegen
rijbanen. De waterzijdige transferpunten van de exportstack én de
handling platforms van de kadekranen koppelen de routes van de lege en
volle AGV'S. De volledige scheiding van lege en volle AGV's tijdens het
laadproces van een zeeschip komt de besturing van het laadproces ten
goede. De parallelle opstelplaatsen voor de geladen AGV's bij de handling
platforms aan de achterzijde van de kadekranen vergemakkelijken de
realisatie van de laadvolgorde van de exportcontainers in het zeeschip.
De lay-out van het wegennet tussen de exportstack en de kadekranen is
zodanig opgezet, dat kruisend AGV-verkeer is ontkoppeld.
Tijdens een losproces van het zeeschip rijden de geladen AGV's van de
handling platforms aan de achterzijde van de kadekranen, langs de
exportstack, naar de in het tussenpad gelegen transferpunten. De lege
AGV's rijden van de transferpunten in het tussenpad, langs de exportstack,
naar de onder de kadekranen gelegen rijbanen.
Een grondige analyse van het terminaltransportsysteem heeft een
containerterminal lay-out opgeleverd, welke goede mogelijkheden biedt voor
intensief terminaltransport met AGV's.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1997.10.01;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.