J.R. Dunselman
Dichte fase pneumatisch transport.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 97.3.TT.4946, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Onder pneumatisch transport wordt verstaan het transport van vast materiaal
met behulp van een transportgas dat onder invloed van drukverschillen in
beweging wordt gebracht. Het te transporteren materiaal is in de meeste
gevallen poedervormig of korrelvormig.
Als de druk in de transportleiding hoger is dan de omgevingsdruk wordt het
materiaal door de leiding heen geblazen. Het drukverschil over de leiding
kan groot zijn, tot 8 bar, waardoor afstanden tot enkele kilometers kunnen
worden overbrugd. Een systeem waar een lagere druk heerst dan de
omgevingsdruk wordt gebruikt voor het 'opzuigen' van stortgoed zoals bij het
lossen van een schip. Ook combinaties van voornoemde systemen komen voor.
Pneumatisch transport kan worden onderverdeeld in dunne-fase transport en
dichte-fase transport. Bij dunne-fase transport is de snelheid van transportgas
en stortgoed door de leidingen hoog. Nadelen zijn dat dunne-fase transport een
grote volumestroom transportgas vereist en dat er veel slijtage van systeem
en stortgoed kan optreden door de hoge transportsnelheid. Deze nadelen
worden deels ondervangen bij dichte-fase transport dat daarom ook steeds
vaker wordt toegepast. De transportsnelheid is laag en de benodigde
volumestroom klein. Vooral bij abrasieve materialen is een lage snelheid
vereist om slijtage aan het transportsysteem te beperken.
Dichte-fase transportsystemen zijn opgebouwd uit de volgende componenten:
compressor, warmtewisselaar, vaste-stof sluis, transportleidingen en een
vaste-stof afscheider. Deze componenten zijn in meerdere uitvoeringsvormen
te verkrijgen.
Bij het ontwerpen van een dichte-fase transportsysteem spelen de
eigenschappen van het te transporteren materiaal een zeer belangrijke rol.
Vooral met de eigenschappen deeltjesgrootte, abrasiviteit, cohesiviteit en
vochtigheidsgraad dient rekening gehouden te worden. Gebeurt dit niet, dan
kunnen zich problemen voordoen als excessieve slijtage en verstoppingen van
het systeem.
Er zijn meerdere methoden om een pneumatisch transportsysteem te ontwerpen
zoals met behulp van proefopstellingen, ervaringsfeiten en wiskundige
modellen. In de meeste gevallen wordt een combinatie van deze methoden
toegepast. Veel onderzoek wordt er gedaan naar het verbeteren van wiskundige
modellen. Momenteel zijn deze nog niet nauwkeurig genoeg om als basis te
dienen voor een ontwerp.
De meest voorkomende operationele problemen zijn slijtage van bochtstukken
en kleppen, verstopping van het systeem en beschadiging van het produkt
tijdens transport. Slijtage wordt zoveel mogelijk gereduceerd door het
verlagen van de transportsnelheid. Om verstoppingen te voorkomen is er een
aantal systemen op de markt verkrijgbaar dat lucht in de leidingen injecteert
ter plaatse van de verstopping. Produktbeschadiging treedt op door slijtage of
door smelten van het materiaal.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.01.13;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.