H.C.P. Verdegaal
Parallel katsysteem voor een containerkraan.
Ontwerpopdracht,
Rapport 97.3.TT.4956, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Bij het onderzoeken van de mogelijkheden om de capaciteit van een
containerkraan te vergroten blijkt dat het verlagen van de massa van de loopkat
een aanzienlijke invloed heeft op de cyclustijd. Deze ontwerpopdracht voorziet
dan ook in een kat-ontwerp dat grofweg 60% lichter is dan de tot op heden
gebruikte uitvoeringen.
Na de inleiding in het eerste hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de
belastingsgrondslagen en de indeling van de kraan in een kraangroep behandeld.
Deze indeling geschiedt onder meer op basis van een bedrijfs-ontwerplast van
75 ton en een theoretisch te verwachten aantal lastspelen gedurende de
levensduur van de kraan.
Het volgende hoofdstuk gaat in op de mogelijkheden die er zijn om de massa
van de kat terug te kunnen brengen.
In hoofdstuk 4 wordt de keuze voor het uiteindelijke idee verwoord, met een
uiteenzetting van de voor- en nadelen ervan. Het idee dat zal worden uitgewerkt
is het opdelen van de kat in twee identieke helften die parallel door de
katrijbaan bewegen. Voornaamste voordeel hierbij is het vervallen van het
hoofdframe van de conventionele kat.
Hoofdstuk 5 geeft voor de hoofdelementen het spanningsniveau bij de zwaarste
ontwerplast, waarbij deze worden vergeleken met de toelaatbare spanning in
het gebruikte materiaal onder geldende omstandigheden.
Tenslotte volgt in hoofdstuk 6 de conclusie. Het ontwerp laat een totaal
gewicht zien dat onder de 10 ton kan blijven (zonder aandrijving) en
voldoet wat dat betreft ruimschoots aan het gestelde doel het gewicht van de
kat sterk te reduceren. Daarbij moet bedacht worden dat een conventionele kat
ontworpen voor de in deze opdracht aangenomen belasting op ongeveer 30 ton
zou komen. Ook andere ideeën uit het ontwerp dragen bij aan de
gewichtsreductie: de wielen van gegoten polyamide en de parallel en
verticaal hangende kabels.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.12.29;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.