R.C. Govers en M.E.M. Clercks
Logistieke haalbaarheid snelle binnenvaart ro-ro schepen. Een studie naar de
logistieke haalbaarheid van snelle low-wash catamarans in de ro-ro
binnenvaart.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 97.3.LT.4993, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
De logistieke haalbaarheid van snelle binnenvaart ro-ro schepen is
onderwerp geweest van dit onderzoek.
Het snelle binnenvaart ro-ro schip is gebaseerd op het low-wash catamaran
principe dat door Thijssen is ontwikkeld voor snelle binnenvaart
containerschepen [H.J.J. Thijssen Snelle binnenvaart
containerschepen, Afstudeerverslag, TU Delft, Faculteit Werktuigbouwkunde en
Maritieme Techniek, Sectie Rederijkunde (1997, april)]. Het schip heeft een
lengte van 120 meter en een breedte van 22,8 meter en kan het best varen met een
snelheid van 35 km/h.
Het schip zou nieuwe import-auto's vanuit de Benelux-zeehavens via de Rijn
naar Zuid-Duitsland kunnen vervoeren en export-auto's op de omgekeerde
route. Op de meeste trajecten is het mogelijk om drie of meer maal per
week een afvaart te kunnen garanderen.
Er is gekozen voor nieuwe auto's omdat met dit type lading de kans het
grootst is dat het logistiek haalbaar zal zijn. Dit omdat auto's een
relatief laag gewicht hebben en een hoge waarde in vergelijking met de
meeste andere mogelijke ladingen.
Autotransporteurs, autofabrikanten en reders blijken geen vertrouwen te
hebben in een rendabele exploitatie van een snel binnenvaart ro-ro schip.
De autotransporteurs, die een keus maken uit de verschillende
modaliteiten, kiezen het liefst voor wegvervoer en daarna spoorvervoer. De
binnenvaart komt op de laatste plaats en wordt alleen maar gebruikt voor
transport over het weekeinde en om de af en toe voorkomende
capaciteitsproblemen te kunnen oplossen.
De bezettingsgraad van de
huidige conventionele binnenvaart is zeer laag, vaak minder dan 50 %, en
er wordt niet verwacht dat een snel binnenvaartschip een hogere
bezettingsgraad zou kunnen genereren. Voor een rendabele exploitatie van
het snelle binnenvaart ro-ro schip, bij de meest positieve berekening, is
echter een bezettingsgraad van 75 % nodig.
De huidige binnenvaart ro-ro schepen hebben vaak wel lading naar
Zuid-Duitsland toe, maar geen of weinig retourlading. Er is daarom gekeken
naar de mogelijkheden om BMW's of Mercedessen vanuit Zuid-Duitsland via
Rotterdam uit te voeren in plaats van via Bremen of Hamburg. Het blijkt
dat de snelle ro-ro binnenvaart geen kostenreductie zal opleveren in
vergelijking met de huidige transportkosten van BMW en Mercedes naar
Bremen of Hamburg. Het lijkt dan ook niet haalbaar om meer lading vanuit
Zuid-Duitsland naar de Benelux-zeehavens te kunnen genereren.
De conclusie is dat het niet haalbaar is een rendabele dienst tussen
één van de Benelux-zeehavens en Zuid-Duitsland op te
zetten met een snel binnenvaart ro-ro schip.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1998.05.02;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.