N.J. Soeteman
Een onderzoek naar de capaciteit van (portaal-)kranen bij dubbelzijdige
behandeling.
Computeropdracht,
Rapport 98.3.LT.4999, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
In het kader van het door het Centrum Transport Technologie (C.T.T.)
gedefinieerde onderzoekprogramma FAMAS (First All Modes All Sizes) is een
onderzoek verricht naar de planning van de behandeling van grote
containerschepen. (Zie E.J.P. Aalten en A.W. Elbers "Behandelconcepten
voor grote containerschepen",
rapport 96.3.LT.4728,
Vakgroep Transporttechnologie, Faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme
Techniek, Technische Universiteit Delft).
Het voor dit onderzoek geprogrammeerde model is voor het in
dit rapport beschreven onderzoek uitgebreid met de mogelijkheid om met een
portaalkraan de grote containerschepen te kunnen behandelen. Tevens is de
mogelijkheid bekeken om met conventionele kadekranen het schip van twee kanten
te behandelen
Na enkele simulaties met het aangepaste model blijkt de totale behandeltijd voor
het schip gehalveerd te zijn. De vraag blijft echter of de implementatie van een
dergelijke kraan in een haven niet dusdanig veel rpoblemen en hoge kosten met
zich brengt, dat de tijdwinst niet daartegen opweegt.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1998.04.15;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.