E.J.P. Aalten
Behandelconcepten voor grote containerschepen II. Vervolgonderzoek, experimenten
en documentatie.
Doctoraalopdracht,
Rapport 96.3.LT.5015, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Het simulatieprogramma, tot stand gekomen in de eerste fase van dit
FAMAS-deelproject, was niet volledig. De aanbevolen toevoegingen en
wijzigingen zijn beschreven in het rapport "Behandelconcepten voor
grote containerschepen" van Elbers en Aalten
[rapport 96.3.LT.4728,
Vakgroep Transporttechnologie, Faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme
Techniek, Technische Universiteit Delft].
De belangrijkste veranderingen zijn in het programma ingevoerd, echter veelal
op andere wijze dan aanbevolen. Gebleken is dat het programma zich minder
goed voor deze veranderingen leent dan in de opzet de bedoeling was.
Hierdoor konden niet alle mutaties even elegant worden doorgevoerd. De
robuustheid van het programma heeft voorop gestaan. Men is nu in staat het
programma te gebruiken voor het doel waarvoor het is ontwikkeld: het
testen van de effectiviteit van verschillende behandelconcepten voor
(grote) containerschepen.
De toevoegingen zijn:
- Aanpassen van de planning
- Verschillende behandelsnelheden kranen
- Grote verstoringen en vertragingen
De meeste aandacht is uitgegaan naar het verbeteren en aanpassen van de
planning. De mate waarin het mogelijk is in de planning rekening te houden
met het aantal beschikbare kranen en spreaders, en daarmee de
plaatstoewijzing van kranen op het schip te controleren gedurende het
gehele proces, is essentieel voor de het behalen van een hoge
behandelsnelheid. Hiertoe zijn in het planningsmodel verschillende
verbeteringen doorgevoerd en hoewel het model nog enkele toevoegingen en
aanpassingen behoeft, kunnen aan de hand van de gegenereerde resultaten
trends worden bespeurd.
Er is getest met het 8000 TEU schip [ibid.] met
een vastgelegde ladingsverdeling. Het invoeren van andere (bestaande)
schepen is omwille van de tijd niet gebeurd.
De belangrijkste conclusies die uit de simulaties volgen zijn:
- Gebruik van een hoge kade levert een relatieve tijdwinst van ongeveer 10%.
- Gebruik van twin-lift levert een relatieve tijdwinst van ongeveer 20%.
- Verhogen van het aantal kranen van 4 tot 6 levert, volgens deze
planningswijze, geen tijdwinst.
- Het aanpassen van de planning tijdens de uitvoering kan, volgens
deze planningswijze, soms nadelig zijn voor de uiteindelijke
behandeltijd.
De conclusie is dat het model in de huidige vorm kan dienen als basis voor
vervolgonderzoeken. Er moet onderzocht worden of andere planningsalgoritmen
tot betere resultaten leiden. De nog ontbrekende onderdelen moeten worden
toegevoegd.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1998.05.02;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.