M.J.T. Buck
Optimalisatie stuurmechanisme van multi-trailer systemen.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 98.3.TT.5023, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
In dit rapport worden vier verschillende soorten stuurmechanismen besproken.
Voor ieder mechanisme zijn enkele relaties geldig, waarmee het mogelijk is
enkele parameters te variëren en zodoende deze te optimaliseren. Om
voor verschillende soorten wagens uit te zoeken welke stuurmechanismen de
beste resultaten opleveren, is een set vergelijkingen afgeleid, die geldig is
voor alle vier mechanismen.
Vervolgens is met deze set een aantal berekeningen gedaan waarbij als
uitgangspunt geldt: zo veel mogelijk parameters moeten variabel zijn. Uit
deze resultaten kan een aantal conclusies getrokken worden.
Zo blijkt dat er bij stuurmechanismen die zijn geplaatst achter de vooras
beter gebruik kan worden gemaakt van stuurmechanismen met ongekruiste stangen
ter plaatse van het draaipunt van de dissel, terwijl dit juist niet geldt bij
stuurmechanismen die zijn geplaatst voor de vooras.
Verder blijkt de waarde van de stuurhoek (γ), bepaald met de methode van
Ackermann redelijk tot goed te voldoen. Indien gebruik gemaakt wordt van iets
kleinere waarden zijn de resultaten over het algemeen iets beter.
Mechanismen geplaatst voor de vooras leveren betere resultaten dan
stuurmechanismen achter de vooras. Bovendien blijft het met deze
stuurmechanismen mogelijk tot goede resultaten te komen, ook indien waarden
als de dissellengte varieerden, of indien andere randvoorwaarden van
toepassing waren.
Verder blijkt rekentijd bespaard te kunnen worden door mechanismen te
baseren op de kleinst te doorlopen bochtstraal. Indien gekeken worden naar
de laagste gemiddelde én maximale afwijking blijken deze mechanismen
over het algemeen betere resultaten geven.
Ook is er een opzet gemaakt voor het weergeven in een platje van zowel de
theoretisch gevolgde baan als de werkelijk gevolgde baan. De resultaten uit
deze scriptie worden gebruikt als leidraad bij het schrijven van een
programma in Delphi. In dit programma moet het mogelijk worden om stelselmatig
te komen tot optimale stuursystemen bij verschillende wagens.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.11.28;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.