S. Drenth
Taylor II simulatie van het rollerbargesysteem.
Computeropdracht,
Rapport 98.3.LT.5035, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
De jaarlijks groeiende containerstroom is een fenomeen dat zich naar
verwachting ook in de komende decennia zal blijven voordoen. De congestie
op de snelwegen en de alsmaar toenemende milieueisen maken het
noodzakelijk dat in de toekomst naast het wegtransport andere
vervoersmodaliteiten een groter aandeel van het totale containertransport
voor hun rekening nemen. Eén van de modaliteiten die hiervoor in
aanmerking komt is de binnenvaart. Het gebruik van
binnenvaartschepen is echter alleen aantrekkelijk als de overslag
aanzienlijk sneller en goedkoper wordt. Een mogelijkheid om dit te
bewerkstelligen is het rollerbargeconcept. Het rollerbargeconcept behelst
een horizontaal laad- en lossysteem voor container binnenvaartschepen.
Dit rapport beschrijft de totstandkoming van een Taylor II simulatie van
het rollerbargesysteem. Het doel van deze simulatie is het visualiseren
van het rollerbargesysteem. Hierbij moet de werking van het systeem
duidelijk naar voren komen, ook moet zichtbaar worden hoe de containers
zich over het havengebied verplaatsen.
Deze simulatie vormt tevens een uitgelezen mogelijkheid om kennis te maken
met het populaire simulatiepakket Taylor II.
Concluderend kan worden gesteld dat de simulatie een goede indruk geeft
van de werking van het rollerbargesysteem. Als een gevolg van de gebruikte
blokrepresentatie van de verschillende aanwezige elementen voldoet de
grafische kwaliteit van de simulatie niet geheel aan de verwachtingen.
Gezien het doel van de simulatie is niet verder geëxperimenteerd met
het model. Het programma biedt hiervoor wel de mogelijkheden.
Voor wat betreft het werken met Taylor II kan worden gesteld dat de
werking niet zo eenvoudig is als men op het eerste gezicht zou verwachten.
Voor het maken van een gecompliceerd model is een goed begrip van de
werking van Taylor II van essentieel belang, de meegeleverde handleiding
biedt hierbij weinig uitkomst. Dit heeft tot gevolg dat er veelal via een
trial-and-error methode te werk gegaan moeten worden, hetgeen veel tijd
kost.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1999.02.20;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.