J. van den Doel
Verkennende studie naar een binnenvaartterminal voor grootschalige
containeroverslag.
Doctoraalopdracht,
Rapport 98.3.TT.5073, Transporttechnologie.
Dit is een verkennende studie naar een concept voor een
binnenvaartterminal voor grootschalige containeroverslag. Een nieuw
concept is nodig om de sterke groei van het vervoer van container per
binnenvaartschip te kunnen opvangen. Door de toenemende stroom
binnenvaartcontainers moeten ook in de mainports meer
binnenvaartcontainers overgeslagen worden. De huidige manier waarop de
binnenvaartschepen worden behandelt is ronduit ongeschikt om de komende
groei van binnenvaartcontainers op te vangen. Om in de toekomst (2020) een
hoge overslagcapaciteit te realiseren is de volgende binnenvaartterminal
bedacht.
De binnenvaarrterminal bestaat uit 13 insteekhavens waarin de schepen
worden behandeld door een bovenloopkraan. De bovenloopkraan pakt een
container uit het schip en plaatst deze op een trolley. Deze trolleys (er
zijn er twee per insteekhaven) verzorgen het langsscheepse transport van
de container naar de wal. Op de wal is een verhoogd platform aangebracht
waarop speciale stradlle carriers rijden. Deze carriers pakken de
container van de trolley en rijden dan naar de binnenvaartstack. Deze
binnenvaartstack bestaat uit 45 stacklanes die bediend worden door
automatische stack kranen (ASC's). De stack is een buffer tussen de
insteekhavens en de rest van de containerterminal.
Alle onderdelen van de binnenvaartterminal moeten technisch verder
worden uitgewerkt. Voor de operationele aspecten zijn aanvullende
simulaties nodig.
Rapporten studenten Transporttechniek
Gewijzigd: 2000.07.29;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.