M. Verstuyf
Crew Scheduling
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 98.3.LT.5076, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
In deze scriptie wordt een inventarisatie gemaakt van de verschillende
methodes, die gebruikt worden om vliegtuigpersoneel in te roosteren op
vliegtuigvluchten. Dit probleem wordt wel aangeduid met de naam 'crew
scheduling'. Onder categorie problemen valt ook het inroosteren van bijvoorbeeld
buschauffeurs, maar hieraan is in de scriptie verder geen aandacht
besteed. Reden voor deze inventarisatie is dat er sinds 1969 geen artikel
meer is verschenen, waarin verschillende methodes met elkaar vergeleken
worden, terwijl de ontwikkelingen een grote vlucht hebben genomen. Dit kan
toegeschreven worden aan de komst van de computer en de grote vlucht die
de luchtvaartindustrie de laatste decennia heeft genomen.
Eerst wordt het personnel scheduling probleem beschreven. Dit is het
inroosteren van personeel in een schema, zodat er altijd genoeg, maar ook
weer niet teveel, personeel aan het werk is. De uitbreiding, dat de
werkplek zich verplaatst, wordt het crew scheduling probleem genoemd.
Verschillende vluchten worden na elkaar gevlogen door een bepaalde
personeelsgroep totdat men weer is aangeland bij de vertrekplaats. Zo een
opeenvolgende reeks vluchten wordt een rotatie genoemd.
In hoofdstuk 3 worden de verschillende bestaande methodes beschreven. Bij
de oudere programma's wordt het crew scheduling probleem opgelost door met
de hand een oplossing te maken en vervolgens een deel van de rotaties op
te breken in losse vluchten, waarna geprobeerd wordt met deze losse
vluchten een goedkopere oplossing te vinden. In de nieuwe methodes
gebruikt men vaak technieken uit de grafentheorie om tot een verzameling
goedkope rotaties te komen. Het bekijken wat de logische gevolgen zijn van
het gebruiken van een bepaalde rotatie wordt vervolgens vaak gebruikt om
een oplossing te vinden. Hiernaast worden allerlei andere technieken
gebruikt om sneller tot een oplossing te komen.
Alle onderzochte programma's leveren een bruikbaar schema. Er is maar
één programma dat kan bewijzen dat een oplossing optimaal
is. Echter, de tijd die het kost om tot een oplossing te komen is vaak nog
erg lang. Een oplossing hiervoor is om niet alle mogelijkheden te
bekijken, wat het gevaar om de beste oplossing over het hoofd te zien met
zich meebrengt. De programma's kunnen door de ingewikkelde problematiek
eigenlijk alleen maar gebruikt worden door mensen die ervaring hebben met
dit inroosteren. De meeste programma's hebben wel de mogelijkheid om delen
van het programma te vervangen door andere, waardoor nieuwe technieken
makkelijk ingepast kunnen worden. Toekomstige verbeteringen moeten vooral
gezocht worden in het integreren van het maken van het vluchtschema en het
dienstrooster en in het sneller maken van bepaalde procedures.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1998.10.28;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.